28 september 2013

Tips på bra kameror?

Nu är det så att jag har haft min kamera i snart ett och ett halvt år och jag tycker att jag (redan) borde skaffa mig en ny. Som ni kanske sett så är mina bilder gryniga och suddiga och det är kanske inte så kul att se på såna fula bilder. Och just då jag bloggar och ska ta massa fina bilder till bloggen så vill jag ju helst ha kvalité på mina bilder, vilket jag nu absolut inte har. När jag tittat igenom alla bilder jag nog i Side så ser jag att alla är endera suddiga eller så är de gryniga. Det var sjukt tråkigt tycker jag.

Så nu hörni vill jag ha eran hjälp! Jag vill ha en kamera som får riktigt oskarp bakgrund och som inte tar gryniga bilder. Så om ni vet någon bra kamera så tycker jag att ni ska lämna en kommentar. Det skulle uppskattas. Verkligen!

12 kommentarer:

  1. jag har en canon eos 600D , och är jättenöjd med den :) Den är riktigt bra, lätt att använda och skärmen som går att vända och vrida på är väldigt praktisk. Det var min första systemkamera som jag skaffade, men hade ändå inga problem med att lära mig hur den funkade. Det ända minuset är nog priset, den kostade ju nog runt 600 € men det var nog värt det enligt mig. Lycka till med kameraköpandet! :)

    SvaraRadera
  2. Köp en Canon EOS 600D eller en 650D! Di e ungefär lika bara att 650D:n e en "uppdatering" av 600 och så e den nyare. Men jaa jag har ju en Canon EOS 600D själv och jag e supernöjd med den! Som kommentarn högre upp sa så har den en utvikbar skärm (som på den här bilden: http://www.digikuvaus.fi/wp-content/uploads/2011/04/canon-eos-600d-k%C3%A4dess%C3%A4.jpg) så den e enkel att fota egopics mee hahah XD. Lite knepig i början när man början använda den men efter en stund så lär man sig nog. :)
    Men om jag sku va du sku ja noo sats på en 650D eftersom de bara e ungefär 100 € skillnad i prise men 650:n har flera nya enlit mig riktigt spännand egenskaper. Pluss så har den touch-screen!! Hur coolt e int de?.. ;)

    SvaraRadera
  3. Nikon D3100! En vääldigt bra kamera för pengarna, jag fick min för ca 350 euro! Har hela 14 megapixlar, enkel att lära sig, ger skarpa bilder och är skön att hålla i, en perfekt "första systemkamera"! :) Så finns ju också Canon EOS 1100D, en motsvarande kamera fast lite billigare. Jag valde mellan just dom två, men det var Nikon som jag föll för ;)

    SvaraRadera
  4. Satsa på en bra kamera från början. Om du köper den billigaste kommer du kanske ångra dig väldigt fort. När jag började fundera på att köpa en systemkamera för tre år sen tänkte jag först köpa den billigaste, men då jag behövde jobba fram pengarna till kameran hann jag fundera i ett halvår och kom fram till att köpa en lite dyrare. Så fundera ordentligt först. Om jag var du skulle jag nog fundera på att satsa på Canon EOS 650D (det finns en nyare också Canon EOS 700D, men den är nästan lika som 650D och dyrare). Om du vill ha suddig bakgrund på bilderna måste du satsa på ett objektiv där du kan ha en stor bländare, som ex. f/1.8 eller f/2.8. Canon har ett objektiv Canon ef 50mm f/1.8 II, som kostar 100€ och är bra för porträttfoto.

    SvaraRadera
  5. Alltså bara nån av Canons systemkameror! Bara inte Nikon, de är jätte konstiga o man förstår sig inte på dem!
    Jag har själv en Canon EOS 1100 D, är nog jätte bra och inte alls dyr, det blir ju inte bättre bilder bara för att kameran är dyr, du kan ju fråga vid butiken vad de rekommenderar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte alls med! Det spelar väldigt stor roll på priset, vill man ha kvalité på bilderna får man lägga lite extra pengar i kameran. Det är stor skillnad på att ha en kamera med endast 12 megapixlar än en med 18 megapixlar, många kompaktkameror har ju fler pixlar än Canon EOS 1100D. Dessutom är t.ex 650D mycket bättre att ta bilder med när det är halvmörkt och filma med. 1100D har ingen vridbar skärm dessutom är skärmen mindre och har sämre upplösning. Och det är helt onödigt att gå från en billig kamera till en annan billig kamera, när man vill ha en kamera som inte gör bilderna gryniga.

      Radera
    2. Det är absolut stor skillnad på t.ex. Canon EOS 1100D och 650D, men sen måste man ju kunna "hantera" en systemkamera också, annars har man ju ingen nytta av den. Visst går det att använda auto hela tiden, men grejen med att ha en systemkamera är väl att man ska kunna ta snygga, personliga bilder och hela tiden utvecklas som fotograf, och hur gör man det om man använder automatiska inställningar hela tiden? Självklart beror det på vilken kamera man har, men om man till exempel har en 600D och klagar på att bilderna blir gryniga till exempel, då borde man veta att ISO-värdet är för högt. "Men då blir ju bilderna för mörka"? Jamen, då får man sänka bländaren. "Då blev ju bilden ljus igen"? Höj slutartiden. (här är en bra sida som förklarar det där http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2). Det är så mycket som måste vara rätt för att bilderna ens ska se vettiga ut, och om man inte kan ställa in kameran på rätt sätt blir det inga bilder, och det gäller alla systemkameror. Dessutom så är det oftast inte kameran som "gör bilderna", utan det är objektivet. JA,det är klart att 650D tar mycket bättre bilder med kitobjektivet än 1100D med sitt kitobjektiv, men resultaten du kan få med en lite billigare kamera och ett lite dyrare objektiv är otroliga jämfört med samma kamerahus och kitobjektivet. (18-55mm) Så ja, du ska absolut köpa en lite dyrare kamera, det är oftast värt det, men tänk på att det finns så mycket annat som krävs för att bilderna ska bli bra, ett kamerahus för flera 1000€ är inte allt. Lycka till med kameraköpandet! :)

      Radera
  6. Jag själv har en Canon EOS 500 D men den har tyvärr slutat att sälja den , annars skulle jag föreslå en Canon EOS 600 D

    SvaraRadera
  7. Jag föreslår att du ska köpa en systemkamera t.ex en canon eos 600d och sen köpa ett bättre objektiv än kitobjektivet (18-55mm). ett bra men billigt objektiv är canon ef 50mm f/1.8 II. Det har jag och det är riktigt bra. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  8. Jag har själv en Canon EOS 550D och är nog otroligt nöjd med och sånt kommer bra och skärpta bilder från den och är helt otroligt nöjd över den :D

    SvaraRadera
  9. Canon Eos 11000D e ju väldit bra om du e nybörjare med systemkameror (ja vet ju int hur myki du ha fota) o dessutom e den rätt så billig, så den kan no vara en bra första systemkamera! :)

    Annars om du e ganska van har ja no hört myki gott om 600d och 550d! :)

    SvaraRadera