13 februari 2014

Världens godaste cupcakes

Lagade dessa cupcakes till mina "kalas", och jag måste nog säga att de är nog de godaste cupcakesen jag någonsin ätit! Därför tänkte jag att jag kunde dela med mig av receptet här också. Ska baka dem tills imorgon och strö lite hjärtan över. Passar ju utmärkt eftersom det är alla hjärtans dag!
12 st. cupcakes:
115g      osaltat smör
1,2 dl     kakaopulver
60g        hackad mörk choklad (kakaohalt ca 70%)
1,8 dl     vetemjöl
½ tsk     bikarbonat
3/4 tsk   bakpulver
2            ägg
1,8 dl     socker
2 krm     vaniljarom (jag skippade vaniljarom. Tycker det funkade utan också)
½ tsk     salt
1,2 dl     gräddfil
12 st      jordgubbar (jag hade inga jordgubbar i)
 
Frosting:
225g     mjukt osaltat smör (går nog lika bra med saltat tycker jag)
225g     färskost, rumsvarmt
1,8 dl    florsocker
115g     vitchoklad
1 krm    vaniljarom (här skippade jag också vaniljarom)
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 C. Klä en muffinsplåt med 12 st formar. 
2. Smält smör, choklad och kakaopulver tillsammans i en skål över vattenbad. Blanda tills smeten är slät och jämn. Lägg åt sidan för att svalna.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat och bakpulver i en bunke. Vispa äggen i en annan bunke tills de blandats, tillsätt sedan socker, vanilj och salt i äggsmeten. Vispa tills smeten är jämn. Tillsätt sedan chokladblandningen och blanda igen. 
4. Vänd ner mjölblandningen och gräddfilen tur åt vis i många omgångar i smeten. Undvik onödigt blandande. 
5. Dela smeten jämt i formarna. Grädda i 175 C i cirka 18 minuter. Håll koll på tiden för muffinsen blir torra om du har dem för länge i ugnen! Ta ur ugnen och låt svalna i cirka 5 minuter i plåten, ta sedan ur plåten och låt svalna helt och hållet på ett galler.
6. Gör sedan frostingen. Låt smöret och färskosten bli rumsvarmt. Smält vitchokladen över vattenbad. Låt svalna.
7. Vispa smör och färskost fluffigt. Tillsätt florsocker och vispa lite till. Blanda sedan i den smälta vitchokladen och vaniljaromen. Vispa ännu en stund tills frostingen är fluffig. Ställ i kylen.
8. Gör en liten grop i varje cupcake med hjälp av en vass kniv. Fyll gropen med en hel jordgubbe.
9. Spritsa sedan frostingen på de svala cupcakesen. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar