2 mars 2014

Är det tyngre att springa eller cykla?

Kom att tänka på en väldigt konstig sak idag; Är det tyngre att springa eller cykla? Någon som är bra på träning och vet vad svaret är? Själv så tycker jag faktiskt cykla är tyngre på något sätt. Kanske för att det är vinter nu och det är sjukt kallt så lungorna blir ju helt punkterade med kall luft? Då man springer är det ju bara ens egen kropp som ska fram, men då man cyklar ska man ju trampa fram en cykel. Eller gör cykeln det lättare för en att ta sig fram när den rullar? Haha många frågor här på samma gång, men vad tror ni?

Alla är ju förstås tränade på olika sätt så det är väl beroende på vilken person man frågar. Man måste ju ha en j*vligt bra kondis för båda men jag skulle säga att jag blir fortare andfådd av att cykla. Eller kanske jag har fel nu.... måste börja tänka efter haha. Det är ju så länge sedan jag har varit på länk så det är ju nästan katastrof!! Dock har jag cyklat en hel del på senaste tiden. En gång var i fredags då jag cyklade hela sju kilometer, i mörker och kyla. Usch ni vet inte hur äckligt det var att komma innanför dörren då sen och känna att man håller på att falla ihop för att man är så utmattad. Jag är inte alls lika bra tränad som Fanny och hon tyckte att det var tungt. Jaaa men nu återgår vi till frågan. Är det tyngre att springa eller cykla? Tog upp den här frågan också med mamma och hon påstår att det är nog tyngre att springa. Själv tycker jag att det äckligt tungt att cykla upp för en backe men att springa är inga som helst problem. Men som sagt; Det kanske är beroende på vem man frågar förstås.

Haha vilket flummigt inlägg men tänkte det kunde vara roligt för er att läsa om andra konstiga saker som snurrar runt i mitt huvud än bara mode. :)

11 kommentarer:

  1. Springa är helt klart tyngre tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att jag har snackat med mina kompisar om de här så är alla nästan överens om att springa är tyngre - vilket jag inte kan förstå, haha! Men kanske du har rätt ändå... ;)

      Radera
  2. Du kan tänka såhär... Vilket skulle du orka bättre?... Cykla 100km eller springa 100km? Själv så tyckar jag ju att cykla 100km skulle gå mycket lättare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen där har du en poäng! Det där sa Anna också, att man skulle nog orka cykla längre. Men hur blir det då med alla uppförsbackar? Haha jag och mina uppförsbackar ;) Nej men det har du nog rätt i!

      Radera
  3. Det beror kanske lite på, personligen tycker jag att springa är tyngre, men om man cyklar så snabbt att det är lika flåsframkallande som att springa, då måst de ju vara jämntungt? XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa det var det exakt jag menade! Roligt att någon tänkte ungefär i samma banor som mej haha. ;P

      Radera
  4. sv: Åh vad himla roligt att höra! x KRAM!

    SvaraRadera
  5. Va just å ped 5 km, tyckt he va olidlit tungt, kom hejm å håka att pedn hadd punka. Int har ja nu flåsa na såde myki nagang varken tå ja ha peda elr sprungi, så om man vil ha bejnträning så kan man ta en punkaped, hahah :D
    Fin blogg btw :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag känner igen mig. Jag hade nämligen samma problem med min cykel. Det var kanske därför jag tyckte det var så tungt? ;) Nej men det är sjukt tungt kan jag också säga. Verkligen bra träning om man vill få starkare benmuskler. :)

      Tack så mycket! :D

      Radera
  6. Jag skulle nog påstå att det är tyngre att springa då man förbränner mer kalorier på att springa än genom att cykla (källa: http://mabra.com/motionstabell-sa-mycket-forbranner-du/ antar dock att med cykling så menar de vardagscykling och inte som på gym där man kan ställa in motstånd).
    Både cyklade och sprang mycket förra sommaren och tyckte alltid att 5 km löpning var mycket tuffare än 2 mil cykling så jag upplever att det är tyngre att springa än att cykla i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa just det okej! Alla är vi olika, men jag antar att jag verkar ganska själv med min åsikt om att cykla skulle vara tyngre. Måste ju nästan vara för att jag fick skräcken sist jag var och cyklade ;)

      Radera