19 mars 2014

Svar på fråga

Vad har du för tillvalsämnen? Är du nöjda med dom?
 
Fick den här frågan och tänkte att det kanske vore bra om jag svarar i ett inlägg istället, för jag gissar att det åtminstone någon i sjuan som läser min blogg och inte vet vad de ska välja. Här är mina åsikter om mina tillvalsämnen:
 
Tyska
Tyska var ett självklart val för mig. Mamma är tyska lärare så tänkte att de vore ju som en liten fördel för mig. Det är ju bara att fråga av henne om det är inte något jag förstår! Själva lektionerna är inte alls så jobbiga som man skulle kunna tro att de är. De är lååångt ifrån vanliga lektioner. Vi får jobba på Ipads, spela lite och ibland får vi till och med något gott att äta hehe. Såklart översätter vi texterna och får orden till läxa men jag tycker det är ganska lagom. Inte alls för mycket. Jag har nog lärt mig en hel del (även fast jag redan i den här åldern börjar tycka att språk blir allt svårare att ta in hehe) måste jag säga.
 
Foto- och filmkunskap
Jag hade tagit det här ämnet som reserv men dansmix blev inte av så då blev det här istället. Om jag ska vara ärlig så har jag inte lärt mig så mycket nytt. Det ända man typ lär sig är vad iso, bländare och slutartid är. Man kan få läxor ibland men de är ju inte så jobbiga. Väldigt lättsamt ämne måste jag säga. Vi kan få gå ut och fota mitt i lektionen så om du är en person som inte orkar sitta och höra på en lärare länge så kanske det här kunde vara något för dig?
 
Handarbete
Jag måste säga att jag är så sjukt besviken på handarbete nu på åttan. Jag var tvungen att byta lärare så mitt vitsord har sänkts nu. Men det är kanske bara därför jag tycker så....? Jag känner också att jag inte riktigt får göra som jag vill och göra det bra till 100%. För mig som är perfektionist så blir det lätt tråkigt då inte allt blir som man tänkt sig. På sjuan älskade jag att sätta mig framför symaskinen och sy men efter dessa perioder så känns det inte lika roligt längre. Men för dig som gillar att vara kreativ och göra något eget så är det här perfekt för dig!
 
Hoppas ni fick åtminstone lite hjälp på vägen. :)

4 kommentarer:

  1. Tack så mycket! Det här hjälpte mig, och säkert många andra också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men vad bra! Hoppas du hittar fyra ämnen som passar Dig. :D

      Radera
  2. Superkul med tillval ju! :) Om jag inte minns helt fel så hade jag huslig ekonomi, textilslöjd och media som tillval på åttan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa det är verkligen roligt med lite annorlunda lektioner. :) alla de ämnen du nämner finns ännu kvar. Var lite intresserad på just det där media men alla tyckte att lektionerna hade varit så tråkiga så då ville jag inte ha det mera. ;)

      Radera