14 april 2014

Let me take a selfie

Godkväll alla! Blev trött på det finska språket så tog några selfies (det är inte alls bra att köpa en ny telefon med "selfie-kamera", som jag kallar det, man bara får massa bilder på sig själv i telefonen) i brist på annat. Egentligen, när ni nu tänker efter, varför tar man bilder av sig själv och stoppar upp dem på nätet? Och varför tar vi bara bilder när vi ser bra ut? Det jag menar med det är varför tar ingen bild av sig själv när de är osminkade? Jag borde göra det någon gång så ni kan se vilken skillnad smink gör. Det borde egentligen alla göra - lägga upp lite "sämre" bilder på sig själva så att inte de flickor som växer upp (nu snackar jag om åtta- och nio åringar) i dagens samhälle tror att man ser ut sådär och lägger massa krav på sig själva. När jag gick i sexan använde jag aldrig smink. Eller jo, lite då och då men inte alls ofta. Nu går syrran med mascara varenda dag (hon går i femman) och jag hade inte alls något då jag gick i sexan. Jag säger inte att det är fel att använda smink i den åldern men det jag vill få fram är att flickor börjar allt mer använda smink i ung ålder på grund av alla bloggar eller insta-konton där alla ser ut som värsta barbies. Jag skulle kunna skriva ett så långt inlägg om det här men vet inte om ni orkar höra en hel uppsats. De flesta bloggare tar ju upp denna sak så ni kanske läst ungefär såna här texter ganska många gånger men hojta till om ni vill läsa mer.

Och jag som bara skulle skriva om hur min kväll varit haha. Men så kan det gå när man har inspiration och vill skriva. Nu ska jag dra pyjamasen på mig och sen ska jag läsa lite. God natt sweeties! ♥

10 kommentarer:

  1. Jag blir oxå lite sur på sådant. Min klasskompis lillasyster som går i trean fick Facebook i tvåan, smartphone, smikar sig lite, kräppar och lockar håret (ja menar, det är ju inget när man blir lite äldre men när man är trea!? Ingen i min klass gjorde det förens slutet av sexan...) och klär sig som värsta modellen. Herregud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa jag själv märkte när min lillebror fick sin första telefon i förskolan att jag tyckte det var jättekonstigt att han behövde en redan då. Men världen är ju såhär idag - man börjar med precis ALLT tidigare än vad man gjorde förut. Just på grund av den här utseendefixeringen. Väldigt sjukt måste jag säga... Och just med att man går och bryr sig sådär mycket redan i trean... hjälp!

      Radera
  2. I lågstadiet sminka jag mej typ aldrig, i sursik började jag få finnar och sånt och jag hade väldigt dåligt självförtroende, så jag gömde mej bakom sminket! Men nu, ca. 4 år senare.. Orkar jag inte bry mej. Jag går i pg, och jag har uppsatt hår ungefär varje dag, orkar inte alltid sminka mej, har joggare o sånt, och de e så skönt ! Jag tror de e mest i högstadie som man är så osäker på sej själv som man använder smink osv.. Fast visst, i små mängder är det snyggt med smink också! Bara inte de bruna strecket syns...
    Jag tycker att alla e fina på sina sätt, med eller utan smink. Det skulle vara trevligt att se dig utan smink, jag lovar att du är hur fin som helst ändå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna laga ett inlägg till med lite bilder på då jag är osminkad. :) Och jaaa, jag tror nog nästan att du har rätt i det du säger; att i högstadiet är man väldigt osäkert på sig själv och sitt utseende. Förut var jag inte nöjd alls men jag kan nog ärligt säga att jag mer och mer börjar gilla mig själv. Det har du rätt i. Alla är fina på sina sätt! :D

      Tack för din kommentar, Linnea! Ha det bra!

      Radera
  3. http://linneaalajniaah.wordpress.com
    Om du vill får du ta en titt på bloggen min, men det är frivilligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kollat in bloggen din och lämnade en kommentar. :) Roligt att upptäcka nya bloggar! :D

      Radera
  4. http://blondinbella.se/2014/04/jag-och-min-acne/
    Titta på hennes video, även kända människor har sina brister. Tycker du hon e modig som våga visa? Säg din åsikt om den videon, tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo såg videon redan igår och självklart kan jag göra ett inlägg om vad jag tycker om det. :)

      Radera
  5. Jag är 20 år och har sminkat mig högst 3 gånger i mitt liv. För ett halv år sen ungefär köpte jag en mascara, men jag har endast testat den en gång och sen har den bara ståt och samlat damm. Man skulle kunna säga att det är ett beroende, om man använder det en tid vill man fortsätta med det. För mig är det bara konstigt att se mig själv i spegeln om jag hade smink på mig, till och med så pass konstigt att jag övervägde att inte ha smink på mig på min student. Var nöjda med er själv, för alla är vackra som de är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant... Jag tror inte att jag skulle vara lika "beroende" av det om jag aldrig skulle typ lagt något. Själv tycker jag det är sjukt kul att sminka mig själv och se att jag faktiskt kan se fin ut. Nu säger jag inte att jag tycker är jätteful men jag är inte jättenöjd med hur jag ser ut "naturligt" så då känns det på något sätt "skönt" att kleta något i ansiktet för att dölja alla skavank jag har. Men jag tror nog, som Linnea sa, att efter några år är jag nog mera nöjd över mig själv och inte gömmer mig bakom så mycket smink :)

      Tack för din kommentar, Ida! :D

      Radera