26 juni 2014

Det här med träning...

Jag har alltid hatat att träna - och gör det fortfarande haha! När det blev sommarlov kändes det som att nu när skolan är över ska jag bara ta det lugnt och inte träna det minsta. Första veckan gick bra men den andra så var ju lite värre. Jag menar, man känner sig som en soffpotatis bara efter andra veckan. Mina kompisar har någon hobby/fritidsintresse de sysslar med där de rör på sig mycket så de får ju träningen "gratis" då. Gratis är väl kanske lite fel ord men ni fattar. När jag var på rippi så var det ända man gjorde att sitta på lektioner, sova, äta mat/godsaker eller bara chilla. Visst, vi spelade volley och fotis men vi tränade ju inte direkt. När man kom hem så hade man blivit så lat (i alla fall jag) efter en vecka på läger så det ända jag gjorde var att sitta framför datorn, läsa en bok eller fara körandes till kompisarna och umgås med dem. Min mamma och syster tränar flera gånger i veckan och här sitter jag och inte orkar anstränga mig det minsta. SÅ kändes det varenda gång de stack på träning de senaste veckorna. Men grejen är att all min tränings motivation har heeeelt försvunnit. Det är bara inte kul! Tror jag aldrig har varit så lat som jag är nu. Varenda gång jag tänker "NU ska jag fara på en powerwalk!" klär jag på mig träningskläderna men sen känns det bara onödigt så jag byter och sitter och läser istället. Snacka om att vara lat!

Det finns folk som älskar att träna, t.ex mina vänner gör det. Men jag gillar det inte alls. Det är bara jobbigt. Egentligen borde man ju hålla på med någon form av träning. Det behöver inte vara att gå på gym eller spela fotboll, det kan lika bra vara ridning eller dans. Bara man rör på sig och mår bra! Det tråkiga med detta är ju att jag inte har någon hobby som kräver den minsta lilla ansträngning. Att ta fotografera och skriva på bloggen är inte något att skryta med när någon frågar vad man har för fritidsintresse. De flesta svarar någon sport eller något annat som kräver åtminstone lite träning eller ansträngning. När någon frågar av mig skäms jag över att säga att det är mitt intresse - att sitta framför datorn och redigera bilder eller skriva inlägg till bloggen. Tycker det är lite synd att inte jag har något jag brinner för inom någon sport. Anna håller på med golf, Fanny med friidrott och Rebecka med fotboll. Det känns som om alla accepterar deras hobby men min hobby är som ingen hobby på något konstigt sätt. Det kanske inte är så, men det känns så. Åååhh jag är bara så led på att allting bara ska kretsa kring träning nuförtiden.... Fine. Jag har verkligen inte en perfekt tränad kropp men so what?! I don't care!! Jag hatar att träna. Och när jag gör det gör jag det för att må bra. Inte för att få massa muskler. Det är dock inget fel med att ha muskler för flera av mina vänner är vältränade och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte vill se muskulös och vältränad ut.

Ikväll så kände jag att näe nu kan jag inte vara lat mera så jag stack iväg på en PW. Tror det blev två eller tre kilometer. Inte alls långt men jag är så glad över att jag ens kom iväg utanför dörren haha. Ni hör ju själva hur mycket jag ogillar det här med träning så SNÄLLA jag behöver alla tips jag kan få för att få motivationen tillbaka. Vissa brukar köpa sig nya snygga träningskläder, andra lägger upp mål. Jag har varken något mål eller vill slösa mina pengar på nya träningskläder när jag redan har en del så nu behöver jag Er hjälp. Tror jag måste kontakta Fanny som min personliga tränare framöver. Kommer nog annars aldrig gång med träningen igen...

Hur är det med er. Tränar ni mycket eller har ni någon sport som hobby? Skulle vara roligt att veta!
 Jag före min powerwalk ikväll. Ser aspeddad ut men så kände jag mig verkligen inte kan jag säga...

17 kommentarer:

  1. Du kan ju lyssna på musik medan du går. Då är det roligare! :-)
    Jag tränar friidrott och tränar många gånger i veckan. Ibland far jag själv på en lenk och då hör jag på musik ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det är ju klart. Musik hjälper ju oftast! Måste bara hitta lite bra låtar först... ;) Tack för tipset!

      Jahaa, så du har börjat friidrotta nuförtiden. Va kul! :D Önskar jag också var bra på något inom friidrott... Duktigt av dig att vara ute på länk. Det skulle jag aldrig orka haha.

      Radera
  2. Jag lovar att du kommer tycka träning är kul om du hittar en träningsform som passar precis åt dig! :)

    Jag dansar 3 gånger i veckan i ED (energy dancers) och jag älskar det, så himla roligt! Något av det bästa jag har gjort var att gå på intagningarna till dansgruppen. Utöver det så går jag på 1-2 pass i veckan vid Fitness. Det är faktiskt så, träning får en att må bra. Träning hjälper till att rensa huvudet, att tänka och koncentrera sig på något annat! Utan dansen skulle mitt huvud spränga tror jag haha ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det är ju just det - att hitta något som passar mig. Jag höll på med dans förut (eller har hållit på med det i hela mitt, även hela det här året) men nu känns det lite som om jag har tröttnat på det. Väldigt tråkigt måste jag säga eftersom det var jätteroligt att dansa förut men nu gillar jag det inte lika mycket mera. :(

      Vad hurtig du är som orkar med så mycket! För något år sedan hade jag dans tre gånger i veckan och var lika hurtig som du men eftersom det blev så mycket då så lockar det inte lika mycket mera. Fick lite nog om man säger så... Jag såg dig på Jeppis dagarna då du uppträdde. Vad bra du är! Keep up the good work! Och som du säger. Man rensar huvudet på något sätt. :)

      Radera
  3. Sedan skolan slutade har jag kännt samma sak. Att man har en press på sig att ja nu måste du ute och ta en länk eller iaf något så att du håller dig igång. Jag skulle så gärna vilja hitta en ny dansgrupp sedan den förra slutade för evigheter sedan. Fast det är för tillfället bara hundra gånger roligare att fotografera, hänga på Deviantart, teckna och mysa ner sig i en skön fotölj med en bra bok.
    Fast nu har det ju heller inte varit så bra väder så att man fått inspiration till att åka å simma, cykla till stan eller hålla på med några andra utomhusaktiviteter. Nej men om man iaf far ut och tar en powerwalk nu som då så känner man ju att man gör någonting för att hålla sig igång! Fast jag skulle vara tacksam jag med om jag fick motivation för träning igen... Och hittar en ny dansgrupp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det är exakt som du säger! Man känner press på sig eftersom alla andra tränar regelbundet men så sitter man själv inomhus och inte gör ett skvatt. Men jag antar att jag kommer väl igång med träningen igen så fort skolan börjar, då man kommer in i alla rutiner igen. Dessutom känns det kanske lite bättre då man åtminstone har gymppa i skolan. :) Men jo, man känner sig oerhört lat. :/ Och hoppas du hittar en dansgrupp som passar just Dig! :)

      Radera
  4. Träning hit och träning dit.. du har ju hur bra kroppsform som helst du så du behöver ju inte träna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man känner sig så lat, de är ju de som är lite rundare också som har bra kondis och tränar regelbundet så det handlar ju inte till hundra om hur man ser ut. Det är ju så att man känner att man inte får något gjort.

      Radera
  5. Jag kom mej också ut i går på lite träning efter att ha varit lat i en månad. Det blev en liten cykelrunda då jag steg snett för nån dag sen och det hjälpte nog med min cykeltur, så bara inte latheten slår till blir det nog en idag också.
    Jag borde börja träna mera för att träna upp konditionen, hållningen och få lite muskler. Både för att jag skall må bra, men också för att jag skall klara mig bättre om det blir så att jag börjar jobba på daghem. Men det är svårt när jag precis som dej tycker det är så TRÅÅÅKIGT att träna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig bra när latheten kommer och tar över... ;) Precis som dig så borde jag också börja träna för att få upp konditionen (dock är helt ok, vilket är konstigt för att vara så otränad som jag är), för att få en bättre hållning och muskler då förstås. Det är ju alltid bra att ha! ;) Hållningen är verkligen något jag borde ta tag i. Jag tror ingen annan på den här planeten har en fulare hållning än vad jag har. Jag går så ihopsjunken så det ser ut som om jag har sålt smöret och tappat pengarna. Inte roligt. :( Men som sagt. Det är ju inte det roligaste. Visst, när man ser resultat då man tränat - då är det kul! Men annars så orkar man inte hålla på...

      Radera
  6. Hej! De låter som du saknar tränings motivation ;) själv tränar jag 3-4 gånger i veckan (springer el. Kör styrketräning) ibland har jag svårt att hitta motivationen till att fara ut på länk eller annars röra på mig och då hjälper de mig iallafall att se på fitspos eller något pogram som har med träning att göra ex. Extreme wight loss då ser jag andra personers resultat och de peppar mig värkligen! Kan de göra det så kan jag! Lycka till med träningen :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp! Det är den där motivationen som inte är på topp. Jag kollade, som du sa, på lite inspirations bilder och jag fick sån lust att bli lika fit som dem. Såå det hjälper faktiskt lite! :D Tack för tipset snälla du! :)

      Radera
  7. Ladda ner appen blogilates! Det är som pilates men med sin egen kroppsvikt. Det har hjälpt mig åtminståne :) // Malena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter intressant! Måste pröva! Tack för tipset Malena! :D

      Radera
  8. Du ska inte träna om du tjr det är tråkit för då får man bara en dålig bold av träningen men jag vet hur det känns när man verkligen känner att man måste ut och röra på sig. Du kan ju köpa ett 10 gångers kort till studioZ men om man inte tkr om att träna inför folk så kan du fråga dina kompisar men du behöver inte träna för du har endå en perfekt kropp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa exakt, man har det inprogrammerat i hjärnan att man MÅSTE röra på sig och om man inte gör det får man dåligt samvete. Att träna på gym har aldrig varit min grej, och kommer nog aldrig bli heller. För det första tycker jag det är jobbigt när det känns som om alla kollar på en. Och för det andra så är jag verkligen inte bra på det här med alla maskinerna de har på gym så jag skulle bara skämma ut mig. Och för det tredje, jag är såå svag så det skulle vara jätte pinsamt att gå på gym då. Meeen det är ju därför man är där - för att bli starkare! Men jag vill heller inte kommer dit som en fåntratt om du förstår vad jag menar? :) Och nej. Min kropp är no långt ifrån perfekt. Vissa dagar vill jag bara gå och gömma mig i ett skåp för att jag är så trött på den, och då igen vissa dagar så tycker jag om den. Det går uppåt och neråt. :) Men tack ändå! :)

      Radera
  9. tkr * bild *

    SvaraRadera