27 oktober 2014

Vad händer efter nian?

Vad händer efter nian? Jaa det undrar åtminstone 90% av alla nior just nu. Och om någon av er råkar vara just en av dem som hör till de kvarstående 10% :arna, jaa då är ni väldigt duktiga som vet vad ni vill. Jag TRODDE jag hade påklart vad jag ville, men sedan visade det sig att jag visste ingenting. Jag står alltså på ruta noll igen. Eller njää ska vi säga på ruta fem istället? Inte är jag såå lost heller.

Gymnasiet är det jag funderat mest på. Och det är ju inte bara för att jag vill ha den snärtiga vita mössan, utan också för att man har så himla många möjligheter efter gymnasiet. Klart man har det också efter Optima och YA, men inte riktigt på samma sätt. Jag har alltid varit plugghästen i klassen med de bättre betygen. Jag har alltid haft skräck för allt som har med sjukhus att göra, ni vet bacillskräcken jag talade om. Jag har aldrig riktigt varit den som gillar att sitta dagarna i ända och hålla på med praktiska saker, lite tänkande ska det ju allt vara. Som ni hör passar jag bäst in i ett gymnasium. Men hur ska man orka med alla provveckor och hur ska man orka läsa till studenten? Om jag redan nu har alltför höga krav på mig själv, hur ska det gå i gymnasiet? Det var därför jag började tänka på Optima - man slipper ju till en viss del pluggandet där. Men då igen finns det två linjer som intresserar mig, så vilken av dom skulle jag välja? Därför blir det då enklast att åka till ett gymnasium.

I min familj, eller ska vi säga släkten, är de flesta ganska högt-utbildade. Jag vill ju liksom inte bli den första som far till en yrkesskola. Nu ska ni inte heller tro att jag far till ett gymnasium bara för att göra som alla andra i släkten gjort. Klart jag går min egen väg! Dessutom känns Optima inte lika lockande som gymnasiet,  troligtvis kommer jag välja gymnasiet. Hur jobbigt det än blir så känns det mest som "Carro". Hur är det med er som gått i gymnasiet, är det verkligen så jobbigt som alla säger att det är? Och tack och lov för att det är flera veckor ännu innan vi måste välja!

13 kommentarer:

  1. Gymnasiet kan vara sjukt jobbigt eller mindre jobbigt, beror på hur man själv gör det. Jag är också en sån som har väldigt höga krav på mig själv och ska ha bäst, så studentskrivningarna var väl inte det roligaste jag gjort i mitt liv. Trots det är nog gymnasiet något av det bästa jag valt i mitt liv, har man kapacitet till det tycker jag absolut att man ska välja gymnasiet. Efter det är alla dörrar öppna (förutsatt att man orkat anstränga sig). Vilket gymnasium har du funderat på?

    SvaraRadera
  2. Jag går ju på trean nu och jag ångrar absolut inte mitt val! På slutet av nian var jag fast besluten om att studera till musiker vid YA och ta kombiexamen vid JG. Dagen innan pappret skulle lämnas in ändrade jag mitt första val till PG. Det var nog det bästa jag kunde göra! Jag har hört nu efteråt att kombiexamen är otroligt tungt och krävande men att en yrkesexamen också är riktigt bra. Jag har som du också alltid haft höga krav på mina betyg men det måste man slopa när man kommer till gymnasiet. På ettan försökte jag vara bäst på allt, jag gick in i väggen. Jag lärde mig ganska snart att man sen till tvåan och trean ska fördjupa sig i såna ämnen man själv tycker om och är intresserad av. Man kan inte vara bra på alla obligatoriska ämnen, fast det nog går men man gör inte så mycket annat ön pluggar då.
    Det är otroligt roligt i PG. Jag har utvecklats så otroligt mycket som person och jag trodde aldrig jag skulle bli den jag är idag när jag gick i sursik. Studentskrivningarna närmar sig, men man måste ta en dag i taget och planera sin framtid. All oro över att man inte klarar studenten är som bortblåst. Tycker det gick superdåligt i höstens skrivningar men det visade sig att det gick hur bra som helst! Man ska inte oroa sig i onödan, PG är en så otroligt härlig skola och jag tycker definitivt du ska komma hit! :)

    SvaraRadera
  3. Me dina betyg så e de no tyvärr slöseri att fara ti optima, sjukt lätta nivåer på "kex"-ämnena där. Sikta du på gymnasiet. :)

    SvaraRadera
  4. Jag var sjukt nervös första dagen i gymnasiet, eftersom att jag hade hört så mycket av olika personer. Nu går jag i tvåan och jag tycker det flyter på! Men det är en väldigt stor förändring från högstadiet, det kan jag verkligen säga. Provveckorna är inget att vara orolig över, det är ett riktigt bra system faktiskt, korta dagar är det då också!

    Jag trivs väldigt bra i gymnasiet, men just nu är jag rätt så skoltrött om jag ska vara ärlig, det blir för mycket ibland. Men man orkar nog om man vill! Jag tycker precis som du säger, att du är en person som ska välja gymnasiet! :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag tycker att det låter som att gymnasiet passar bäst för dej. Och nej, det är inte så jobbigt som man tror att det kommer att vara. De första två veckorna är kanske lite jobbiga, med alla nya system och principer men sen rullar det på hur smidigt som helst. Jag själv trodde att det skulle vara skitjobbigt och att stressen skulle ta kål på mej, nu är jag ABI och det känns som att gymnasietiden har rusat förbi på ett ögonblick(och jag har klarat mej galant)! Och som alla säger så är det här en de bästa tiderna i ditt liv!

    SvaraRadera
  6. Jag gick kombi, bildartesan + studentexamen vid JG. Rekommenderar en kombiexamen ifall man väljer något där man fritt kan planera när man jobbar med vad och på så vis inte lämna efter. Jag kunde alltså gå på en lektion till gymnasiet och inte missa något vid YA, men vad jag har förstått är det svårare att få planerat sin tid vid Optima och att man lättare kan lämna efter. Eller så kräver det mera jobb av en? Men det är bara vad jag har hört, de kan ju ha förbättrat sina system. Jag hade hur lätt som helst att få studieplats på universitet efter min bildartesan examen trots att jag inte hade något gymnasiebetyg. Så att det skulle vara ett hinder att ta en yrkesexamen ifall man planerar att läsa på universitet tror jag inte. Möjligheterna är bra på både yrkesskola och gymnasium!

    Hoppas att du hittar något som du trivs med! :)

    SvaraRadera
  7. Det där låter precis som mig förra året, när jag var tvungen att välja mellan gymnasium. Jag tror nog egentligen att jag visste att jag skulle till gymnasiet, men som de flesta i min gamla skola, övervägde jag även optima. Jag var också en av de som presterade bäst i klassen i högstadiet och jag kände på något sätt att gymnasiet var mera för mig. Om du väljer gymnasiet, så snälla förbered dig på att dina betyg kommer att se ganska annorlunda ut än i högstadiet. Även om jag fick denna information så trodde jag ju såklart att det inte gällde mig, jag var ju bäst i klassen på flera ämnen och jag kunde inte förstå varför det skulle ändras bara för att jag började gymnasiet? När vi började visade det sig att det fanns många från andra klasser som var minst lika bra som mig och till och med bättre på ämnen och det tog länge innan jag faktiskt kunde acceptera detta. (Det låter hemskt, men jag har alltid haft höga krav på mig själv och jag accepterar sällan saker före de är perfekta). Var beredd på detta. Angående provveckorna så kan jag inte säga annat än att det är fruktansvärt tungt, ja, men det är inte något som är omöjligt! Kom också ihåg att du till en stor del väljer själv vilka ämnen och kurser du läser och om du till exempel inte läser så mycket naturvetenskaper så kommer du antagligen ha lättare provveckor och gymnasietid överlag. Många som till exempel läser kortmatte och inte läser fördjupade och tillämpade kurser i fysik, kemi och biologi osv säger att de inte har så mycket läxor som de som läser sådana ämnen. Nu beror det ju på lite vart du har tänkt söka efter gymnasiet (förlåt haha, vet att du antagligen är tillräckligt stressad över "vart ska du efter nian"-frågorna, men det är något man behöver tänka på redan när man börjar gymnasiet), om du till exempel vill bli läkare så ska du ju såklart läsa mycket naturvetenskaper och om du vill läsa juridik så ska du välja många kurser i t.ex. samhällslära. Du fattar, så att man har de kurser som krävs för att t.ex klara inträdesprovet. Hoppas det här hjälper och jag hoppas att du blir nöjd med ditt val! :)

    SvaraRadera
  8. vilka linjer är det som intresserar dig vid optima? vet du vad du skulle vilja börja jobba med efter gymnasiet? :)

    SvaraRadera
  9. Som du själv säger, gymnasiet ger dej såna möjligheter! Det är precis så krävande som du själv gör det. Följer du med på lektionerna så klarar du dig galant" Dessutom finns det så mycket vid sidan om studierna, elevkåren, idrotten, bloggandet, musik, ja allt möjligt du kan lägga till i skollivet i gymnasiet.

    En vink: Vid JG har man massvis med olika kurser att välja på, det är mitt i stan och dessutom nytt och fint. En av de bästa fördelarna är alla chanser du får att åka utomlands. Allt från Stockholm, till Italien, England och till och med Ryssland om du så vill. :)

    Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer ! :)

    SvaraRadera
  10. Gick i beklädnads vid Optima och tog kombi på samma gång. Kan inte säga att det var lätt eftersom lärarna inte riktigt förstod att vi hade också mycket med gymnasiet så vi fick kämpa med att klara alla deadlines och har spenderat många kvällar till 9 i skolan. Men gymnasium är ju en bra grund att stå på och är väldigt nöjd att jag tog kombi examen och på samma gång blivit utbildad till sömmerska eftersom jag älskar att skapa och vara kreativ.Men om du inte är säker att det är JUST detta du vill göra så skulle jag nog välja gymnasiet :)

    SvaraRadera
  11. Carolinahannamaria29 oktober 2014 18:39

    TUSEN TACK ALLIHOPA FÖR ERA TIPS OCH FÖR ATT NI TAGIT ER TID ATT SKRIVA OM HUR NI TÄNKTE OCH HUR NI SLUTLIGEN VALDE. KÄNDE REDAN NU ATT JAG VET VAD JAG VILL. JAG HAR LÄST VARENDA KOMMENTAR FLERA GÅNGER EFTERSOM NI ALLA SKRIVIT SÅ BRA OCH FRAMFÖRALLT BERÄTTAT SUPERBRA. TACK IGEN FINASTE NI! ♥ ♥

    SvaraRadera
  12. Alltså jag har alltid varit "medelbra" i skolan, Aldrig orkat plugga men ändå varit "helt bra". Har inte haft stor press på mig själv förutom i gymnastik och bildkonst :) Jag valde gymnasiet och har aldrig ångrat mig. PG är ett superbra gymnasium, och tiden där fick mig att hitta mig själv :) Och nu var jag ju inte den som satsade stort där heller, men något vidare tungt var det ändå inte (förutom finskalektionerna). Så du skulle nog klara dej galant :) Och studentdagen sen, såååå skön feelis :) Lycka till med ditt val!

    SvaraRadera
  13. Jag är några år äldre än dig och har redan tagit studenten, men innan jag började PG hade jag precis som dig väldigt höga krav på mig själv. Under gymnasiet märkte jag dock att det inte går att hålla samma nivå som i högstadiet (då går du in i väggen, som någon tidigare skrev).. Du lär märka att det inte är det viktigaste att satsa på/vara bäst i alla ämnen, utan mitt råd är att fokusera på de ämnen du är intresserade av. Väljer du sen kortmatte så är det ännu mera "fritt".

    Så jag tycker att om du verkligen är lite intresserad av att välja gymnasiet så gör det, du kommer inte att ångra dig! Fast som med det mesta så klart det finns jobbiga kurser som du helst vill slippa, men allt handlar inte om det för hela stämningen/studierna är så annorlunda mot vad högstadiet, och det är faktiskt 3 riktigt roliga år du har framför dig ifall du börjar gymnasiet. :)
    Lycka till med vad du än väljer! :D

    SvaraRadera