18 november 2014

Bildredigering - före och efter

Alltså är det inte konstigt hur mycket man kan göra med en och samma bild? Man kan skapa olika sorters stämningar bara på grund av bara lite redigering. Förut var det inte lika vanligt att redigera sina bilder utan man var tvungen att skapa bilderna direkt i kameralinsen. Det är både bra och dåligt att man fått tillgång till billiga redigeringsprogram. Bra för att kunna göra bilderna finare, men dåligt för att man inte lär sig kameran ordentligt. Hur som. Brukar få många frågor om hur jag kan ha så fina bilder och svaret är enkelt - redigering! Ärligt talat så är bilderna annars supertråkiga. Eller är det bara jag som tycker det? Här under ser ni några exempel på hur mina bilder ser ut före och sen efter redigering. Jag är verkligen inte en expert men jag använder mig av Corel PaintShop Pro X64 där jag ändrar ljusstyrkan, kontrast mm. Sen lägger jag alltid på ett filter på Befunky.com. För att göra collage använder jag Picmonkey.com.
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan
- Ökat kontrasten
- Gjort bilden skarpare
- Lagt mera färg + ett filter
 
 
Här har jag :
 
- Minskat ljusstyrkan
- Ökat kontrasten en massa
- Gjort bilden blåare
- Gjort bilden skarpare
 
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan
- Ökat kontrasten
- Lagt på flera filter
- Gjort bilden skarpare
 
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan
- Ökat kontrast
- Gjort bilden lite grönare
- Lagt på filter
- Gjort bilden skarpare
 
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan
- Ökat kontrasten
- Lagt på filter
 
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan (men inte mycket)
- Ökat kontrasten en hel del
- Lagt på filter
- Gjort bilden skarpare
 
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan
- Ökat kontrasten
- Gjort bilden mera röd och rosa
- Lagt på filter
-Gjort bilden skarpare
 
 
Här har jag:
 
- Ökat ljusstyrkan jättemycket
- Mycket kontrast
- Lagt på filter
- Gjort bilden skarpare
 
 
Här har jag:
 
- Gjort bilden mörkare
- Ökat kontrasten väldigt mycket
- Lagt på flera filter
- Lagt på mer färg
- Gjort bilden skarpare
 
.....
 
Ser ni hur stor skillnad det är? Nu när jag jämför bilderna såhär tycker jag att jag redigerar dom lite väl mycket. Men som sagt, jag gillar när en bild får fram en sorts "känsla". Om ni fattar? Och det skapar jag genom redigering! Ni som bloggar, redigerar ni mycket era bilder? Har ni något knep som ni vill dela med er av?
 

10 kommentarer:

  1. Jag redigerar också mina bilder! Tycker det gör stor skillnad :) Som modebloggare tycker jag heller inte att det gör något fast man drar upp kontrasterna "för mycket" eller på annat sätt redigerar bara man får fram det man vill visa upp! Sen kan det ju också "rädda bilder" ifall man tagit med fel inställningar på kameran eller om vädret vart för mörkt osv. och man exempelvis kan dra upp ljuset i bilden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria19 november 2014 16:40

      Jag håller med dig, utan redigeringsprogram så skulle alla modeloggare faktiskt ha super tråkiga bilder. Och det är ju bilderna som är viktigaste på en blogg tycker jag! Roligt också när varje bloggare har sitt eget sätt att redigera bilderna, så ser ju inte alla bilder lika ut och det blir mycket intressantare :D

      Radera
  2. Oj va fint! Själv är jag riktigt dålig på att redigera foton men ja får väl öva mej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria19 november 2014 16:44

      Tack så mycket Adrienne! Vet du, jag var verkligen kass i början. Men efter tre år av övning så har jag lärt mig en hel del. Så det är bara öva öva öva!! Lycka till :D

      Radera
  3. Ojoj, hur orkar du fixa med bilder?? Men hur som helst jäävligt bra resultat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria19 november 2014 16:47

      Jaa-a du... Jag har liksom alltid gjort det så det skulle bara vara konstigt om jag redigerade dem ;) Och tack så hemskt mycket!

      Radera
  4. Jag redigerar alltid mina bilder, eftersom att det hör till mitt intresse. Fotografering och redigering här liksom ihop för mig, älskar båda! Jag redigerar oftast för att bilden inte ska se så platt och olevande ut. Men i porträttredigering vill jag oftast få fram en känsla, en redigering som passar till bilden. Som t.ex mina halloweenporträtt, där redigerade jag dem i svartvitt och satt på en del brus för att få fram en obehaglig känsla.

    Som du sa, man kan få till flera olika stämningar med redigering, vilket jag tycker är superkul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria19 november 2014 16:53

      Jaa bildredigering är såå kuuul!! Dock tar det ju en massa tid så om man vill göra ett snabbt blogginlägg och det är väl ända minuset... Roligt när man kan göra så mycket med en och samma bild :) Och du. Du har superfina bilder! Keep up the good work! ;)

      Radera
  5. JAAA! Äntligen någon som visar hur viktig redigeringen är! Jag har försökt övertyga mina vänner hundratals gånger att redigering gör stor skillnad men det betyder inte att du har "photoshoppat" bilden. :) Ändra lite på ljusstyrkan, kontrasten, färgkurvor och mättnad så är din blid 50x bättre, hehe. Jätte fina bilder du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria21 november 2014 21:46

      Haha så roligt att du gillade inlägget :D Tack så mycket! Och jaa, det är svårt med dessa "obloggande vännerna" som inte fattar hur viktig redigeringen är ;)

      Radera