6 november 2014

FOLKDRÄKTER

 Ellas folkdräkt är från Esse   -   Hannas folkdräkt är från Kronoby

 Cecilias folkdräkt är från Larsmo   -   Linas folkdräkt är från Pedersöre

 Idas folkdräkt är från Terjärv   -   Linas folkdräkt är från Karleby

Martinas folkdräkt är från Lappfjärd   -   Edits folkdräkt är från Nykarleby


Är det någon som missat att det är Svenskadagen idag? Jag hade i alla fall gjort det om det inte vore för att det uppmärksammades i skolan. Jag hade fått som uppdrag att fota hela programmet, vilket var jättekul. Var lite nervös i början eftersom jag var rädd för att jag inte skulle få till några bra bilder - men det var bara onödigt. Det gick ju hur bra som helst och bilderna blev super! Några flickor från skolan visade upp fina folkdräkter härifrån nejden (och jo jag har fått lov av dem att publicera dessa bilder på bloggen). Det är något speciellt med folkdräkter. Kan inte sätta fingret på vad, men något är det. Kanske för att klänningarna ser olika ut beroende på varifrån de kommer? Ska fråga mamma om hon kan ta fram sin och visa den åt mig, tror bestämt att hon har kvar den. Min favorit av folkdräkterna är Purmos (har dock ingen bild på den) och Karlebys. Vilken är din favorit?

2 kommentarer:

  1. Lappfjärds :) Å Esses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria6 november 2014 22:15

      Joo, lappfjärds folkdräkt hör också till en av favoriterna :)

      Radera