8 november 2014

Vardagsmakeup - tutorial


1. Börja med att tvätta ansiktet och smörj sedan in det med någon fuktighetskräm. Fuktighetskrämen gör så att det blir mycket lättare att arbeta in foundation i huden och få ett mer naturligt resultat. Om du lämnar bort det kan det lätt bli "kakigt" och "fläckar". Krämen skyddar dessutom huden och du får inte lika lätt finnar och porer. Jag applicerar foundation med händerna, tycker det är lättast så. Men kom ihåg att tvätta händerna före du börjar applicera foundation så du inte får en smutsig bas!
 
2. Shading. Glöm INTE att lägga någon sorts skugga eller rouge. Om du skippar shading ser ansiktet livlöst och väldigt platt ut. Klart man vill ha lite skuggor! Jag lägger alltid solpuder på och under (men mest under) kindbenen, överst i pannan och på sidorna av näsan. Meningen med shading är att skapa skuggor, inte att bli brunare. Så ta det försiktigt med solpudret så att det inte ser för mycket ut.

3. Måla ögonbrynen. Som ni ser på de två bilderna ovan har jag svarta ögonbryn, inte bruna. Förut målade jag med svart färg mina bryn men det såg så sjukt ut med tanke på att jag inte är svarthårig. Nu har jag dock bytt ögonbrynskugga till brunt och det är mycket mer naturligt. Jag använder en ljusare skugga mer inåt mot brynet och i slutet av brynet har jag en mörkbrun, nästan svart färg. Skuggan jag använder finns på H&M för 3,95€. Länk.
 
4. Till vardags använder jag oftast ljusa och brunare skuggor. Bruna skuggor ser väldigt naturligt ut och ger ögat mer djup. Dock är det kanske inte det smartaste valet av färg då jag är brunögd och har brun ögonskugga, min ögonfärg försvinner lite. Då igen de som har blåa ögon passar sjukt bra i bruna ögonskuggor. Tycker det är superfint! I min vardagslook använder jag mig av en ljusrosa skugga som "bas", sen lägger jag ut i kanten en riktigt brun skugga. Därefter tar jag en ganska fluffig pensel och börjar "sudda" ut det bruna in mot mitten av ögat och lite (men kom ihåg bara lite!) upp mot ögonbrynet. Man behöver inte ta ut svängarna och kladda dit jättemycket ögonskugga utan det räcker med endast lite, huvudsaken är att du får det där "C:et" på ögonlocket. Det ger som sagt djup i ögat och du får en mer dramatisk, men naturlig, look.


5. Applicera mascara är ju inte så svårt, det kan de flesta. Jag får ofta frågan om hur jag kan ha så långa ögonfransar - och svaret är jag vet inte! Jag föddes helt enkelt med naturligt långa ögonfransar. Men klart jag kan berätta hur jag gör. Först böjer jag fransarna, sen applicerar jag ett tunt lager mascara och väntar tills det torkat, sedan applicerar jag ett till lager mascara. Detta gör jag för att få mer volym. Som ni hör har jag tyvärr inga speciella knep jag kan dela med mig av, sry.

6. Sist av allt applicerar jag ett plummonrosa (färgen är inte lika rosa IRL som det är på bilden) läppstift. Jag lägger läppstift för att ha en fin färg på läpparna hela dagen. Om jag bara skulle lägga läppomada så ser mina läppar ut som likläppar. Jag skojar inte, de blir helt frasiga och ljusa. Nu under vintertid applicerar jag alltid läppomada före jag lägger på läppstiftet. Annars kan sprickor lätt förekomma.


Och här är då det slutliga resultatet! Vissa kanske tror att jag går supersminkad varje dag men så är det verkligen inte. Inne i veckan har jag oftast bara foundation, fixade ögonbryn och endast lite mascara på översta ögonfransraden. Men ibland vill man se lite finare ut och då sminkar jag mig såhär. Vad tycker ni? Gillar ni makeupen? Jag tycker det är superkul att leka med makeup! Man kan skapa så himla många olika looker. Det negativa med smink är att det är så jobbigt att tvätta bort det på kvällen. En annan sak är att om man spiller ut t.ex puder blir man så förbannad och vill bara ligga ner och gråta, haha. Och sist av allt. Folk tror att man är himla utseendefixerad!

Hur är det, gillar ni såna här inlägg? Ge gärna lite tips på vad jag skulle kunna göra för tutorials.

4 kommentarer:

  1. Jätte bra smink tutorial! Du är verklige duktig :)

    SvaraRadera
  2. Vilket märke är läppstiftet? Du kan göra fler smink tutorials och visa olika frisyrer :) jättebra smink tutorial förresten!

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Och bra tutorial! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria16 november 2014 10:21

      Tack så mycket snälla du! :D

      Radera