28 februari 2015

Finlands bidrag i Eurovision 2015

Alltså jaa vad ska man säga...???? Hur tänkte vi nu? HÄR kommer ni till bidraget.

Jag tror det är bäst att jag klargör redan nu att jag absolut INTE har emot utvecklingsstörda. NEJ verkligen inte. Utan det som stör mig något så fruktansvärt mycket är att finska folket inte tar Eurovision song contest på allvar. Det finns säkert flera av er där ute som tänker nu när ni läser dethär "men herregud Carro, det är bara en musiktävling, jorden går ju inte under precis", men vet ni, så tänker inte jag! Om det nu bara handlar om en musiktävling VARFÖR skickar vi ett bidrag som skulle passa på... jaaa jag vet inte vad?! En skolscen? Men till en musiktävling passar inte det alls! Jag är så himla frustrerad HUR Finland har röstat. Det fanns Satin Circus som faktiskt VILL tävla i musik och som KAN musik, så VARFÖR inte dom?

Jag är glad över att Finland är ett land som inte har något emot utvecklingsstörda och som faktiskt röstar på dem och visar att de är också människor, men jag tycker bara inte att det är rätt att skicka dem till en musiktävling som väldigt många tar på allvar. Ett land som gör det är Sverige. Dom har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Efter alla år jag kollat på Mello och Finlands Mello (vad brukar finlands mellotävling kallas?) har jag konstaterat att vi kan inte jämföra oss med dem. Sverige är ett land som satsar på musiken och har många många stora kända artister att vara stolta över. Man kan säga att det är landet som kan musik. Och det märker man ju tydligt i hela stora tävlingen. De satsar verkligen ALLT på Mello. Varenda bidrag som är med ska vara perfekt, programledarna ska ha en egen show, ljudet och filmningen är superbra, publiken är engagerad osv. osv. Listan kan göras sååå lång. Men som sagt, vi kan inte jämföra oss med dem.

Jag trodde att alla oseriösa bidrag hade blivit utrotade och vi finlandssvenskar hade nästan tagit över Finlands melodifestival. Men så fel jag hade. Jag skämdes så mycket när jag såg finalen ikväll. Hur i hela världen kom dessa bidrag till final? Håller någon av er med eller är det bara jag som tycker såhär? Om ni inte sett alla bidrag ska ni göra det NU! Jaa och lämna gärna en kommentar här sen och sej hur ni kände er efteråt när ni sett precis alla bidrag. Åjj åjj... Jag kommer inte kunna sova inatt, tänker bara på hur hemskt dålig Finland är på musik. Visst har ju Finland sina stjärnor men dom är inte många. Satin Circus borde vara dom som ska få tävla i Österrike!

En sak jag ser väldigt mycket framemot är att se hur hela Europa (plus Australien. Gillar inte att de mittiallt får hoppa in i tävlingen, de hör ju inte äns till Europa!) komma reagera på vårt bidrag. Och framförallt Sverige. Egentligen tror jag att vi finlandssvenskar är mest rädda för vad svenskarna ska tycka. Eftersom att vi är mera insatt i deras mellofest känns det så stort på något sätt när de ska kommentera våra bidrag. Sverige är ju liksom en storebror/storesyster åt oss! Eller vad säger ni finlandssvenskar?

Jaa jag tror jag sätter punkt här. Jag hoppas ni inte blir upprörda på mitt gnäll-inlägg. Kom ihåg att det här är ju bara mina åsikter, ni behöver inte alls tyckta och tänka lika som mig. Om ni har andra tankar är det bara att dela med er av dem, vill gärna höra vad ni tänker. Att vara Mello-/Eurovisionsnörd är inte lätt alla gånger. ;)

25 kommentarer:

  1. Var kan man se bidragen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria1 mars 2015 11:51

      Lag en länk i inlägget :) ↑↑↑

      Radera
  2. ville bara tillägga att eurovision är en tävling för de länder som tillhör "EBU-centern" :) men tycker precis som du att finland skulle kunna skicka bättte! carro vi får slå oss ihop och laga en superlåt till nästa år! 👌👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria1 mars 2015 13:54

      Aijj just ja, bra att du påpekade det :)) Haha nemen det är ju tur att någon är med mig iallafall ;) Jag tycker att vi skulle kunna satsa på att vinna en gång till!

      Radera
  3. Ja, verkligen tråkigt. Delar din åsikt fullständigt- Satin Circus skulle ju ha haft en chans! Jag lovar, Finlands skulle ju äntligen ha fått en bra placering.
    Vi stängde faktiskt av TVn direkt resultaten avslöjades... Så synd om Satin Circus, de ville ju verkligen och nu hade de tillfället! Och det vinnande bidraget var ju inte ens bra! Håhå. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria1 mars 2015 21:12

      Jamen precis! Satin Circus skulle verkligen förtjänat vinsten. Dom skriver ju såå bra musik ju! :D

      Radera
  4. Finlands bidrag e härligt, de sprider glädje! Absolut inget att skämmas för, tänk en sån fin upplevelse det blir fö de utvecklingsstörda.

    Vem som vinner är ju inte de viktigaste, vårt bidrag har ett fint budskap och står ut från mängden! Du kanske tycker bidraget är oseriöst, vilket jag inte håller med om eftersom de uppträdande gör det 100% seriöst och gör sitt bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria1 mars 2015 21:19

      Jomen absolut det är med att det blir en fin upplevelse för dem håller jag med om till hundra procent! Och nej, jag tycker INTE att de gör framförandet oseriöst för att jag vet att de gör det bästa de kan, MEN jag tycker ändå att Satin Circus förtjänat vinsten. :) Vad jag menade med oseriösa bidrag var såna som inte tar tävlingen på allvar och bara tjallar runt på scenen. Fast jag tycker faktiskt att de skulle kunna förbättra sina outfits lite ;)

      Radera
  5. Jag håller med dig till 100 %. Finländarna, hur tänkte ni nu? Trodde verkligen Finland skulle kunna ha en chans i år, men den är nu borta. Har inget emot utvecklingsstörda, men det fanns ju så mycket bättre låtar som Satin Circus. Har slutat vara en stolt finländare, hejar mer på Sverige nu. GO SVERIGE!!

    SvaraRadera
  6. Ja, nu skäms jag över Finland! Det är ju inte klokt vilket bidrag man tänker skicka!! Jag som bor i Sverige kommer nog att gömma mig när finalen går! Det blir nog svårt med nattsömnen för mig!! Jag har inget mot utvecklingsstörda men kanske inte i den finalen!

    SvaraRadera
  7. Hela punkstilen ska ju vara lite "reto". Jag är övertygad om att de tar tävlingen väldigt seriöst, vad får dig att tro annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria2 mars 2015 08:57

      Nej alltså jag sa aldrig att de gör framförandet oseriöst utan det är själva upplägget med musiken och texten som jag tycker mindre om. OCH kläderna! Fast det kan man ju bra ändra på. :) Sen tycker jag att ESC är en tävling där man ska tävla med riktiga artister och bra musik. Men som sagt, bara min åskit.

      Radera
    2. Riktiga artister? PKN är ett av de mest rutinerade banden som var med i år. De har ju gett ut ett album och flera EP. Dessutom har de turnerat i många länder och spelat inför stor publik. De startade dessutom sitt band ett år innan Satin Circus.
      Varför är Satin Circus mera riktiga än PKN?

      ESC handlar om show och scenframträdande och jag tror att vi kan ha en riktigt bra chans i år. Det hade vi inte haft med Satin Circus eftersom deras låt är tråkig och inte på något sätt minnesvärd. Men Aina Mun Pitää glömmer man inte.

      Dessutom är det ett riktigt bra ställningstagande, eftersom utvecklingshämmade i många av deltagarländerna anses vara mindre värda och göms undan på olika institutioner. Nu får vi visa att i Finland är alla lika värda. Jag är stolt över hur Finland röstade i UMK. Helt rätt band vann.

      Radera
    3. Men tycker du verkligen att PKNs låt var den du skulle vela lyssna på hela våren? Hm? Dock försår jag hur du tänker och tycker att även det är rätt... Fast. Tror du att ESC vet vad de sjuger om o.s.v? Tror du det går hem ute i Europa?

      Radera
    4. Helt ärligt så tycker jag att PKNs låt är minst lika bra som radioskvalet Satin Circus.
      Och jag tror inte att det blir något problem för Europa angående språket, för PKN har redan fått massor av utrymme i internationell media, där har de översatt delar av texten. Innan ESC äger rum kommer folk att veta i stora drag vad låten handlar om.

      Huruvida det går hem eller inte vet jag inte, men jag är bombsäker på att det är de som har störst chanser av alla tävlanden i UMK eftersom det är nytänkande och annorlunda. Ingen går på kisspaus när PKN spelar, det är jag säker på. :)

      Radera
  8. Exakt sv samma åsikt!

    SvaraRadera
  9. Du har så rätt! Håller helt med! Visst, de har säkert talang och vi borde vara stolta, men det går inte att undgå att ESC är en TÄVLING. Inte skolmusik. Finland får det alltid att verka som en lek, medan andra tävlingar som t.ex. VM tas på högsta allvar. Joo, genom att låta PKN representera Finland så visar vi att här i Finland är det jämlikt osv. men det är inte poängen. Jag tycker att i Eurovision borde ALLA vara jämlika så vi borde int dra ut "jämlikhetskortet" och få oss att framträda som bättre. Så det borde vara musiken som är det viktigaste här och inte vem som uppträder, det här måste vara den enda tävlingen där man bara kan fokusera på musiken och inte på personligheten eller på landets ekonomi eller status. okej de här va en lång kommentar, haha.

    SvaraRadera
  10. Jag har faktist hört förvånansvärt mycket positiv kritik om PKN:s låt, däremot kan jag inte säga det var mitt förstahandsval.
    På ett sätt kan jag också tycka att det är lite "uppfräshande" men annorlunda musik i ESC.Sist folk va såhär upprörda över en annorlunda låt var ju när Lordi vann och då vann vi hela ESC.
    Sen är det också otroligt stor skillnad på musiksmaken här i svenskfinland och resten av landet :)
    Nej, jag tycker vi ska hålla tummarna för dessa killar, tänk vilken otrolig upplevelse! :)


    SvaraRadera
  11. Oseriöst bidrag? Satin Cirkus skulle då vara mer seriös musik? Herregud, lyssna bara på dig själv! Finlands bidrag är väldigt bra PR för landet, det visar att vi uppskattar innehållet, energin och inte ändast fäster oss vid det yttre. I så många av länderna som deltar är "annorlunda" människor mindre värda, de skall gömmas undan och de har inte samma människorättigheter som de, som av så många kallas "friska".

    Jag kommenterar inlägg väldigt sällan, men jag blev så arg då jag läste ditt inlägg att jag kände att jag bara måste skriva av mig. "jag absolut INTE har emot utvecklingsstörda. NEJ verkligen inte - MEN..." Vet du vad? Det finns massor av olika tillstånd med benämningen "utvecklingsstörd", alla syns inte utåt. Skulle du tycka att bidraget var oseriöst om deltagarna såg ut som de i SC men var förståndshandikappade? Knappast. Jag har själv kollat SC live och deras energi - fast den var ganska stark - var bara en bråkdel av den äkthet och energi dessa härliga killar ger ut. Du skriver att du skulle hoppas att folk skulle ta ESC på allvar. Tycker du att Conchita "tog ESC på allvar"? Knappast tyckte du det då du såg uppträdandet. En skäggig karl i kvinnokläder. I vilket fall som helst så gjorde hen en massa positiv pr för hlbt-människorna och tack vare detta har det hänt mycket på den fronten.

    Det är nyttigt för alla att lära känna olika människor. Då lägger man sakta men säkert fördomarna i skräpkorgen. Man upplever mer och har ett mycket rikare liv. Jag förstår att du kan vara rädd för detta, speciellt om du blivit uppfostrad så att allt olika är farligt. Men det borde kanske vara dags även för dig att lära dig att titta bakom den glansiga fasaden och se det underbara bakom den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Conchita va en kar å heter Tom fyi. Behövs int att hen åt ha.

      Radera
    2. Catcy, jag har annan åsikt än Carolina men såhär hård skulle jag nog aldrig vara! Var lite försiktigare med orden nästa gång!

      Radera
  12. Catcy, hon sa inget om Conchita. Du borde kanske fråga om hennes åsikt innan du skäller ut henne. Jag känner själv Carolina och hon bryr sig om ALLA. Carro är en av de mest omtänksamma personen jag känner, och jag vet att hon inte är trångsynt.

    SvaraRadera
  13. Hej! Jag är svensk och Finlands bidrag är bland det bästa jag sett i schlagersammanhang. Oroa dig du inte för vad folk ska tycka. Slätstruken schlager har vi hört förut, det här var ju faktiskt riktigt catchy. Dessutom en tydlig signal om att alla är välkomna som jag tycker du ska vara stolt över.

    SvaraRadera
  14. Tycker det är otroligt bra, tänk att de kan spela instrument sådär bra! Vi behöver absolut inte flera "söta boybands", finns också folk som tycker om musikstilar som detta och inte såntdär, ursäkta ordvalet "fjollmusik" som satin circus.

    SvaraRadera
  15. Fan vad du har rätt i allt som du skriver, Carolina. Tyvärr är nog min skämskudde större än tidigare år vad innebär Finlands del i Eurovision.
    Va? Kommer Australien medverka som vilket som helst land i år? Om de vinner så skulle det innebära att all publik måste ta sig till.....Australien... 2016.

    SvaraRadera