6 februari 2015

Resan till Seinäjoki

... var kul! Har tyvärr knappt några bilder att visa, orkade inte tänka på att plocka fram kameran hela tiden. Jätteskönt måste jag säga. Deras skola var JÄTTE annorlunda jämfört med vår. Liten och trång. Skolsystemet var heelt konstigt och det var typ ingen ordning och reda alls. Lektionerna var jobbigt korta (45 minuter, är ju van vid 70 minuter) och väldigt stökiga. Dom var också tvungna att gå ut två raster om dagen, alltså precis som i lågstadiet. Är glad att jag går i Sursik skola! Man uppskattar den såå mycket mera nu än förut.

På tisdagen var vi en stund i skolan och sedan åkte jag och Janina hem till våra utbyteselever Minea och Matilda. Vi rullade sedan in till centrum och shoppade. Hittade en hel del fint på rea. Under kvällen såg vi film, lärde känna varandra och åt middag. På onsdagen var vi med på olika lektioner. Är lite "harma" över att vi inte fick gå på en svenska lektion, det skulle har varit så roligt att se vad de lär sig och framförallt HUR de lär sig. Som jag sa, lektionerna var riktigt oorganiserade. Lärarna hade ingen koll på eleverna. Blir stressad på sånt här, tål inte folk som inte kan vara tysta/sitta still då de måste. Det roliga med när man är utbytelev är att då man möter någon i skolkorridoren som är från Sursik så vill man typ bara springa fram till personerna och krama om dem. Man blir så glad när man ser känt folk! Som dessutom talar svenska haha!

Var det svårt att få något sagt på finska undrar ni säkert. Ömm njaa... Alltså i början var det ganska jobbigt och man kände sig osäker. Jag är den personen som vill att hela meningen ska vara korrekt innan jag säger den högt. Det hindrade mig att säga flera saker men ju mer vi lärde känna dom ju mer vågade jag säga. Jag förstår och kan skriva finska, MEN kan inte prata. Så hörni, om ni någon gång får chansen att åka till ett stenfinskt ställe och prata finska - ta chansen! Nu vågar jag prata och säga fel. Att säga fel och bli missförstådd var världens undergång bara för några dagar sen, men nu skiter jag i det fullständigt! So what liksom! Dom förstår, till en viss del, ändå. Jag och Janina pratade finska med dem och de försökte prata svenska med oss. Jag tycker det funkade utmärkt och jag har lärt mig nya ord och uttryck. Och om det blev lite föör knasiga meningar så tog vi teckenspråk som hjälp. Vi ville undvika att prata engelska och det gick fruktansvärt bra. Det hände endast två gånger att vi sa något. Alias är ett bra sätt att träna både träna upp sina språkkunskaper, men också att lära känna varandra!

Åtminstone jag har haft en rolig vecka! Nu är jag väldigt trött och ska bara slappa framför datorn och kolla Vampire Diaries (nytt avsnitt kommer idag! Wiiiihhh!) plus äta massa godis. Min hjärna måste få vila efter att ha tänkt två språk hela veckan. Pratar typ bara finska nu, hehe. Fast det är väl bra?
Taggade elever påväg till Seinäjoki! Tågresan var såå kul, skulle gärna ha suttit flera timmar till i tåget.

2 kommentarer:

  1. Hade ni med er någon lärare eller vuxen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria8 februari 2015 15:38

      Inte i Seinäjoki men på tåget dit och på tåget hem hade vi en lärare med oss :)

      Radera