17 maj 2015

Video - Svar på frågorna, del 2

- Ändra till HD-kvalité -

Nåjaa! Här är andra delen som ni säääkert har väntat på. Hehe... Denna video blev mycket kortare och framförallt lugnare (lovar att vi inte tjattrar som yra höns) än den förra, så jag tror nog ni orkar kolla från början till slut. Märkte dock att jag blandade hejvilt på högsvenska och dialekt, men jag hoppas det inte gör något? Har alltid så svårt med det där när vi umgås allihopa. Anna och Janina pratar högsvenska och de andra pratar dialekt så det blir en salig blandning. För er som undrar så har jag pratat högsvenska i hela mitt liv och kommer göra det tills jag är gammal grå! Ända stället där jag pratar dialekt är i skolan, vilket egentligen är lite vrickat eftersom det är där man borde prata högsvenska. Hur är det med er - pratar ni högsvenska eller dialekt?

4 kommentarer:

  1. Med en del av mina vänner pratar jag dialekt men med en del högsvenska xD :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria18 maj 2015 15:55

      Jaa så är det för mig också! :D

      Radera
  2. Min pappa kommer från Överesse och mamma från Sansund, båda har pratat dialekt som små. Men med oss tre barn pratar båda två högsvenska, så konstigt när jag tänker efter! Så jag pratar därför inte dialekt, men inte heller riktig högsvenska. Jag har många vänner som pratar dialekt, och framförallt min pojkvän pratar alltid dialekt med mig. Men jag tycker det är så naturligt, tycker det är kul att alla pratar olika!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria18 maj 2015 16:05

      Precis så är det för mig också; Mamma och pappa har alltid pratat dialekt men med oss barn pratar de högsvenska. Jättekonstigt tycker jag också! Men det kanske beror på att jag är uppvuxen i Vasa och i stan och pratade naturligt högsvenska så då gjorde dom det också. :) Ibland tycker jag det är lite jobbigt att blanda ihop språken eftersom det kan vara någon som kommenterar det och skrattar till lite så därför pratar jag dialekt i skolan. Ända sedan lågstadiet har jag skämts över att prata högsvenska här på landet. Jag kunde inte alls dialekt men var ju illa tvungen att lära mig så att jag inte behövde skämmas så mycket. Nu idag skäms jag inte alls. Jag tycker, precis som du, att det är kul att alla pratar olika och att det är fint att prata högsvenska!

      Radera