6 juni 2015

6.6.2015

God morgon! Sovit gott? Vi har sovit här vid villan inatt och eftersom mitt rum inte går att sova i just nu var jag tvungen att sova på golvet i vardagsrummet. Det resulterade i en lindrig förkylning. Täppt näsa och sjuk hals. Och inte nog med det. Jag har såååå sjuka tänder. Var hos tandläkaren i torsdags och spände tandställningen. Aijj säger jag bara! Men mina tänder är så gott som raka nu så det är jag väldigt glad för. :-D

Anna och Fanny kom inte hit igårkväll men jag istället hittade jag på något med mina syskon. Haha det är inte ofta det händer. Vi körde flera varv till favvostranden med mönkki (vad heter det på högsvenska? Hittar inget passande ord), spelade kort halva natten och badade bastu. Den nuvarande bastun vi har nu är i samma hus som stora villan, är jättemörk och har bara ett pyttepytte litet fönster på högra sidan. Utsikten därifrån är träd, våra villagrannar och en liten skymt av havet. Den nya bastun är däremot helt tvärtemot. Stora fönster i hela bastun så man kan se ut på havet och solnedgången. Det kommer säkert ta åtminstone en månad innan bastun är helt klar men tänkte ni kunde få en mellanrapport för er som var lite nyfikna (gissar mina vänner var de som var mest nyfikna) på hur det ser ut för tillfället. Det är yrkesskolan som byggt bastu men allt småfix som är kvar (taket t.ex) pysslar pappa och moffa med.
Vad tycker ni so far? Självklart ska vi ha terrass och sånt men en sak i taget.

6 kommentarer:

  1. Ser mysigt ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria6 juni 2015 22:37

      Aa, och ännu mysigare ska det bli! :)

      Radera
  2. Fyrhjuling är kanske det ord du söker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria7 juni 2015 09:54

      Åh tack! Alla andra här hemma pratar om "mönkki" så.. ;)

      Radera
  3. "(vad heter det på högsvenska? Hittar inget passande ord)" <----- Sä et näköjään osaa Suomea etkä Ruotsia - LOL - Suomeksi - Mönkiä ja Ruotsiksi Fyrhjuling -Takaisin eka luokalle opettelemaan kieltä

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kallar det "mönkki" på dialekt så det är inte bara finskspråkiga som pratar om "mönkiä", jag hade heller inte vetat vilket det motsvarande högsvenska ordet till mönkki är.. :P

      Radera