25 juni 2015

"inresyner"


Jag kom på en jättekonstig sak. Vi alla har olika "inresyner" på t.ex månaderna, siffrorna och veckodagarna. Såhär ser månaderna ut i mitt huve:
Ååhh det skulle vara så kul att visa er hur det egentligen ser ut i mitt huvud, för att försöka få det på papper (i det här fallet på datorn) är ju omöjligt. Men hur det ser ut på ett ungefär ser ni här ovanför. Nu ser det ut som att jag ser månaderna som en ojämn cirkel men så gör jag inte. Tänk er att ni är på bilsemester och ni kör på plattland. När ni befinner er på plattlandet är vi i januari, februari, mars och april. I maj kommer ni till en kulle och ska köra uppför den. Då vi är uppe på kullen befinner vi oss i sommarmånaderna juni och juli. I Augusti börjar vi sakta röra oss neråt igen, sen när vi är helt nere vi en sjö är vi framme i december. Vääärldens SÄMSTA och KNÄPPA förklaring men jag kan inte förklara det bättre, det är liksom omöjligt.

HUR SER NI MÅNADERNA I HUVUDET? Tell me!

Jag hade en liten undersökning och mina vänner fick agera. Jag frågade hur dom ser månaderna i huvudet. Flera svarade att de såg dem som en jämn rund cirkel med december högst upp och sommaren längst ner. Andra såg det på ett helt annat sätt jag aldrig fick klarhet i. Detta är såå intressant tycker jag! Vet inte just varför men jag tycker om att läsa och lära mig om hur kroppen fungerar (biologilektionerna var helt klart roligaste lektionerna i högstadiet) och jag antar att det här hör väl på ett sätt till det ämnet (?).

Säg gärna hur ni ser det, det är så kul när alla har olika bilder. Kanske nån har samma bild som mig? Det vore allt lite roligt. Och VÄLDIGT creepyt...

Men hur ser siffrorna ut då?
Ska försöka förklara det här bättre än månaderna. Jag kan börja med att säga att bilden har jag fått från en barnbok jag läste när jag var liten. Jag tror det är så, så att den bilden man har i huvudet nu har man haft sedan man var i dagisåldern. Tror inte ni också det? Nå iallafall. Det börjar vid 1 och fortsätter uppåt till 40 i en rak linje. När man fyller 40 svänger linjen plötsligt till höger och fortsätter till 50. Vid 50... nääää nu orkar jag inte förklara mer haha! Ni kommer ändå inte fatta!

Weird inlägg...

13 kommentarer:

  1. har inte riktigt funderat på det här förut, men tänker lite tvärtom, alltså januari högst upp till vänster och december högst upp till höger, och sommarmånaderna längst ner då :D Försökte fråga min pojkvän hur han tänker men har förstod absolut ingenting då jag försökte förklara att många visualiserar månaderna som en cirkel i huvudet.. :'D Kanske han inte tänker så visuellt, eller så har de inte lärt sig månaderna enligt visuella metoder på samma sätt som vi därifrån han kommer, vad vet jag.. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria25 juni 2015 23:05

      Jahaa! Det var ett nytt "system" jag inte hört förrens nu ;) Jättekonstigt att alla ser det på olika sätt, men tycker det är ännu konstigare att man INTE ser det visuellt ;P För mig som har bildminne och lär mig bäst genom bilder så är det en självklarhet att se allt som bilder i huvudet :D

      Radera
  2. Vet inte om min kommentar kom fram så jag skriver igen. Jag tänker månaderna precis som du faktiskt! Ungefär samma sak med veckodagarna men mera som en rektangel eller oval? Svårt att förklara. Men för siffror har jag inget system, borde kanske hitta på nåt, hehe :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria25 juni 2015 23:35

      Va kul att det finns nån som tänker som mig! :D veckodagarna tänker jag så himla invecklat att det inte går att förklara ;)

      Radera
  3. Jag är som Marvelicious pojkvän, haha. Förstod ingenting av det här inlägget och har aldrig vetat av att många ser månader och siffror visuellt xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria26 juni 2015 21:34

      Vaahh?! Finns det människor som inte ser det visuellt? Trodde alla såg det iallafall på nått sätt. ;)

      Radera
  4. I mitt huvud är de första fyra månaderna i en rad, på nästa rad så kommer de nästa fyra månaderna osv, förstår du haha? Veckodagarna är i en rak linje från vänster till höger, söndag är i slutet på linjen och när måndag kommer så börjar det på linjen igen. Siffror tänker jag som när jag ser på klockan, om någon säger 9, så ser jag en klocka med visaren på 9 haha, så sjukt egentligen! Och när det kommer till 12 så fortsätter det i en rak linje till 20 där det börjar i en klocka igen till 30 ;) så intressant när man väl tänker på det!? Hoppas du förstod mina förklaringar iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria27 juni 2015 11:24

      Haha det var också väldigt konstiga system ;) Fast int kan jag nu säga att mina är helt okonstiga hlr. ;) Det där med sifforna lät lite kul, har aldrig tänkt på att man kan se det som klockan. Men hur är det då du räknar matte? Tänker du som klockan då också? :)

      Radera
    2. Jepp det gör jag! Om jag inte räknar med fingrarna haha så räknar jag 1,2,3... I en rund cirkel (precis som en väggklocka) i huvudet. Det går alltså runt :)

      Radera
  5. Jag tänker månaderna som två linjer, de första sex månaderna på den övre linjen och de sex resterande månaderna i en linje under. Veckodagarna tänker jag som Cecilia, i en rak linje med måndag i början och söndag i slutet. Siffror däremot har jag inget system med men skulle vara intressant att ha tror jag :D

    SvaraRadera
  6. Jag tänker mig att längst till vänster är December, sen till höger Januari. Neråt kommer Februari, Mars, April, Maj, Juni och sen går det till vänster med Juli och uppåt med Augusti, September, Oktober, November och så är man tillbaka till December. #dåligförklaring

    SvaraRadera
  7. Tänker på samma sätt som dig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria11 juli 2015 23:01

      Kul! :D

      Radera