21 oktober 2015

Sminkborttagningsmedel - känslig hy

Ni som har hängt med ett tag vet att jag lider av extremt torr och atopisk hy. Nu på senare tid har jag även märkt av att jag tål knappt ögonskuggor längre. Ögonlocken blir otroligt röda och kliar något enormt dagen efter. Det är nästan så att jag inte kan använda maskara längre. 

Ända sen jag föddes har jag haft känslig hy. Moffa är också atopiker så det ligger i generna. När jag gick i dagis/förskolan var det ändå kanske värst, sen i lågstadiet och högstadiet försvann det plötsligt. Men så kom den dagen, dagen när aaallting plötsligt bröt ut igen. Allså ni skulle sett, hela mitt ansikte var helt fläckigt och det rann var (sry för infon) ur "såren". Efter det besökte jag läkare efter läkare och ingen visste vad det var. Jaa det vet vi fortfarande inte. Sen dess har inget velat ge sig, snarare tvärtom, utslag efter utslag ploppar upp lite här och där. 

Just nu är mitt hårbotten värst. Det syns inte men det kliar fruktansvärt mycket och är skorvigt. Det låter och ÄR ofräscht men det är inget jag kan göra något åt. Jovisst jag smörjer och har mig men det hjälper inte mycket, bara till en viss del. Armvecken och och knävecken är inte heller så förtjusande... Det gäller att komma ihåg att smörja de drabbade "områderna" tre gånger om dagen men det glömmer jag alltid bort. Kan helt ärligt erkänna att jag är SÄMST på att ta hand om min hy. Tror väldigt mycket på "allt far bort med tiden" men det finns absolut ingen logik i det när man är atopiker, då MÅSTE man ta hand om hyn.

Jaja. Efter lite bakgrundsfakta åt er nya läsare tänkte jag komma till saken och tipsa om en produkt jag inte kan leva utan. Som for real. Ansiktet är, som ni vet, väldigt känsligt och man ska ABSOLUT INTE använda några starka foundations, återfuktningskrämer, borttagningsmedel osv. Det är suuuuper förbjudet! Ja enligt mig då. Hur vet man att man hittat en skonsam produkt? Jag är ingen expert men av egna erfarenheter så kan jag tala om för er att ni inte ska köpa skönhetsprodukter för ansiktet som doftar gott. Ekologiska produkter hurrar jag för (HÄR hittar ni Dermosils sminkborttagningsmedel som jag gott kan rekommendera) och de passar speciellt bra åt er som inte har känslig hy. När vi gick via min hudläkare rekommenderade hon denna salva - AQUALAN L (på bilden står det Agualan Duo och den funkar också fintfint men är lite tjockare i konsistensen än Agualan L). Helt amazing produkt! Jag är SÅ nöjd! Min hy mår jättebra och eftersom den säljs på apotek vet jag att den är godkänd av hudläkare. Aqualan kan även användas som bassalva.

Summan av kardemumman - hoppas ni tar hand om er hy och ser till att använda skonsamma produkter, speciellt i ansiktet!

7 kommentarer:

  1. min man är atopiker och brukar tvätta håret med den där salvan (tipstips! fungerar väldigt bra mot torr hårbotten) så jag lånar den alltid nu som då av honom till sminkborttagning :D superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria21 oktober 2015 19:10

      Jahaa det visste jag inte, att man kunde tvätta håret med det också! Smart! Tack för tipset, tror det behövs åt mitt hårbotten :D

      Radera
    2. Hej! Jag är också atopiker och har jätte torr hud. Ända sedan jag var liten så har jag också haft problem med hyn även om det gått i perioden och emellanåt varit riktigt bra så har huden ändå alltid varit så himla känslig. Jag är 20+ år och ända tills för två år sedan har jag testat så himla många olika produkter och det känns som att jag har testat alla hudvårdsprodukter som finns på marknaden. Känns hemskt när man tänker på hur mycket pengar man lagt på en massa produkter som man kunnat använda en gång och sedan fått slänga pga att de försämrat hyn.
      När jag hittade ekologiska produkter och började använda dem blev min hud såå mycket bättre. Jag vill tipsa dej om mina favorit märken som är Odylique och Pinks Boutique och båda säljs på Cosmetique.
      http://www.cosmetique.fi/sv/ansiktsvard/759-essential-care-avocado-replenishing-cream.html = detta är min absoluta favorit http://www.cosmetique.fi/sv/harvard/797-essential-care-odylique-tea-tree-shampoo.html = Världens bästa schampoo för kliande hårbotten och på köpet får man superlent hår!
      Kram!

      Radera
    3. Carolinahannamaria23 oktober 2015 16:33

      Hej Bella! Tack så mycket för din kommentar! Blir så glad av alla tips jag får :D Ska gå in till Cosmetique och kolla in schampot. Behövs både till mitt hårbotten och själva hårstråna.

      Jag känner på precis samma sätt som du, att man vill inte ens tänka på hur mycket pengar som har gått åt på alla "dåliga" produkter man köpt. Oftast när jag varit till skönhetsbutiker och frågat om hjälp har de alltid visat och gett tips på produkter åt mig, men det dom glömmer bort är att allting inte funkar på alla. :)

      Radera
  2. Jag är också atopiker och har dessutom hudkeliaki (sädesslagsallergiker, äter jag nåt så får jag massa utslag osv) men använder mig av kortison i perioder och det är det enda som hjälper typ. Använder Locoid Lipid (stark kortison) som jag har på recept och kan verkligen rekommendera den! Be om den av en läkare och du kommer få se grymma resultat! Kommer nog aldrig dissa den tuben har jag på känn haha :D Annars tvättar jag sminket/ansiktet med Niveas produkter och håret med Tresemme och dom funkar för mig iaf :) Hoppas det löser sig för dig småningom o du hittar en bra produkt som passar just din hy! :))

    SvaraRadera
  3. Hej! Även jag är atopiker och känner så igen mig på detdär med klådan i hårbottnet och i armvecken samt på benen och händerna. Håller helt med dig, de ekologiska produkterna är verkligen jättebra och speciellt Aqualan har jag använt den senaste tiden, verkligen super för min hy!
    Jättefin blogg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria29 oktober 2015 23:10

      Hej Anonym!

      Jaa uschä, det där hårbottnet är nog besvärligt. Går ju liksom inte heller att smörja något för då bli hela håret kladdigt, vilket kanske inte är så kul när man har nytvättat och fräscht hår. Men vad kan man?

      Aqualan är livet! ;) Och tack du, va snällt! :D

      Radera