23 februari 2016

Two days until vacation

Endast två dagar kvar. Bara ett prov ska skrivas, sen är provveckan över och jag tar sportlov en dag i förväg. Gaaah vad skönt det ska bli med semester! Komma bort från snön och framförallt skolan. Ta det lugnt, fota massor, samla på mig bloggmaterial... låter härligt i mina öron!

Vart vi ska? Dubai! Jag har inte varit där förut så det ska bli väldigt intressant. Har väldigt höga förväntningar, man har ju hört så mycket gott om det. Enligt bilderna verkar det vara ett helt underbart ställe. Jag har lite svårt för storstäder (gillar inte stora folkmassor) men tror jag kommer gilla Dubai. En vecka är vi borta så en hel del äventyr kommer vi hinna med. Jag har förstått att ökensafari är väldigt populärt bland turisterna, men själv skulle jag aaaldrig testa det. Sjukt äckligt om bilen skulle skippa. Någon av er som varit till Dubai? Har ni tips på intressanta ställen man ska besöka? Eller det var väl kanske en konstig fråga. Dubai är ju en sån speciell stad i sig att man inte behöver hitta på äventyr för att bli uttråkad.

Nu måste jag börja packa, kan liksom inte skjuta upp det längre. Sååå svårt att veta vad man ska ha med sig. Vi har googlat runt lite och det står typ överallt att kvinnorna ska bära något på axlarna och knäna ska vara täckta. Jag har dock sett bilder där folk bär vanliga kläder, såsom shorts och en t-shirt. Någon som kan tänkas ha koll på detta? Tacksam för svar :) Jag äger endast en lånklänning och det vore ju lite tråkigt att gå med samma klädsel hela veckan...

6 kommentarer:

  1. Jag har varit till Dubai, och har skrivit en Dubaiguide i min blogg! :) Du hittar den här:

    http://ddanielas.blogg.se/2015/june/dubai-guide-2.html

    Trevlig resa, du kommer ha det underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria24 februari 2016 07:29

      Kollade in din guide, superbra! Fick svar på flera frågor :D

      Radera
  2. Hejsan! Rätt val av semester destination! Jag brukar kika in på din fina blogg ibland och kände igen bilderna. Jag jobbar faktiskt här nere i Dubai så jag tänkte jag kunde kommentera angående klädseln här. Man behöver inte nödvändigtvis täcka axlar och knän. Det är okej med t-skjorta och så. Bara man inte har alldeles för korta shorts och väldigt urringat. Endast om man ska besöka en moské så måste man täcka allt utom ansiktet, händer å fötter.

    Och om jeepsafarin. Chaufförerna är vana så det är väldigt tryggt. Under mina två månader här har det helt klart varit min favorit.

    Hoppas du har en riktigt trevlig semester här i varma härliga Dubai :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria27 februari 2016 10:51

      Tack för din kommentar! Urhäftigt att jobba i Dubai.

      Dubai är helt som jag trodde - amazing! Vad gäller kläderna är det inte alls lika strikt som vi trodde. Många går med bara axlar och kortare klänningar.

      Och varmt är det jo. ;)

      Radera
  3. Hej, jag har varit till Dubai o jag hade nog täckt axlarna åtminstone eftersom dom kan kolla konstigt på en o jag vet att dom har kunnat börja kasta stenar på människor med för lite kläder på sig. Men Dubai är annars ett toppenställe och man har aldrig tråkigt där, det finns alltid något att se. Ett minus är ju att allt är ganska dyrt men de kanske du nog redan vet.
    Hade fint i Dubai och hoppas hela resan går bra!

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har varit i Dubai 3 gånger och gillar verkligen stället, en blandning av stads- och strandsemester. Det som kan vara roligt att uppleva är sand-safari, det brukas ordnas paketresor från hotellet var det ingår en sand-safari i en bil + middag och lite program ute i "öknen". Sedan finns det en otroligt bra biff restaurang, The meat company. Har ätit min livs godaste biff där! Dock lite dyrare restaurang men värt det :) Ha en bra resa!

    SvaraRadera