1 april 2016

Filmtips


- Två gripande filmer som åskådliggör verkligheten och eländet under andra världskriget - 


POJKEN I DEN RANDIGA PYJAMASEN:
Filmen utspelar sig i andra världskrigets Nazityskland. Pojken, som sitter bakom taggtråd klädd i randig pyjamas, är jude. Bruno, killen mittemot, är son till en SS-officer. Bruno och hans familj bor i huvudstaden Berlin allt tills pappan kallas till tjänst i ett koncentrationsläger långt långt borta på landsbygden. Nyfikna Bruno, som inte har en blekaste aning om vad som egentligen händer bakom stängslerna på "bondgården", finner en uppgiven och ledsen pojke sittandes på marken. En vänskap inleds och pojkarna blir oskiljaktiga.

En av de mest gripande filmerna jag sett, utan tvekan. Filmen är minsann välgjord (och så bra! har sett den redan tre gånger), men jag måste säga det är oerhört svårt att begripa hur människor kan bete sig så himla respektlöst mot sina medmänniskor. Uschdå.

★ ★ ★ ★ 
Filmen får 5 av 5 stjärnor av Carolinahannamaria



PEARL HARBOR:
Som namnet säger, filmen utspelar sig på Pearl Harbor - Amerikas flottbas under andra världskriget. Japanerna anfaller hamnen, något Amerikanerna inte alls är beredda på. Filmen har tre huvudkaraktärer; Evelyn, Rafe och Danny. Både Rafe och Danny är kära i Evelyn och det blir minst sagt ett kärleksdrama. Handlingen fortsätter när båda är tvungna att gå ut i krig, där de väl senare måste samarbeta och framförallt - lita på varandra.

Jenna tipsade om denna film under en hissalektion i början av kursen (om jag inte är helt ute och cyklar). Dumt tips var det inte. Nej det var fenomenalt. Plötsligt förstod jag vad läraren pratade om när hen nämnde Pearl Harbor.

★ ★ ★ ★ 
Filmen får 4 av 5 stjärnor av Carolinhannamaria

2 kommentarer:

  1. pearl harbor e en av mina abdoluta favoritfilmer! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carolinahannamaria3 april 2016 18:49

      Jaa den är så bra! Slutet är jag dock lite kluven på om jag gillar eller inte gillar. Men annars bra :D

      Radera