25 februari 2017

Äntligen sportlov!

Yey, finally a break from school!
Ni anar inte hur efterlängtat det här lovet har varit. Jag har sett det som ett mål när jag, i tre veckors tid, kämpat med provläsandet. En helg fick jag ledigt, annars har jag bara suttit vid skrivbordet matbordet och pluggat sönder. Men är samtidigt väldigt stolt över mig själv som tar tag i provläsningen flera dagar innan. Jag fullkomligt hatar den jobbiga panik-känslan när man börjar plugga dagen före provet och inser att man kan nada.

Men nu tycker jag vi lämnar allt tjat om skolan och snackar lite sportlov. Jag ska till Rom! Hur kul?! Får hoppas bara att ingen drabbas av noroviruset som härjar runt i hela Finnelandet. Hur som - det ska bli så härligt att strosa runt på de italienska gatorna med en gelato i handen, kanske få en glimt att påven (hade religionsprov igår och vet nu väldans mycket om den katolska kyrkans ledare), fota i mängd och massor och bara njuta av den goda maten. Har någon av er varit i Rom? Vad ska man göra? Vilka restauranger ska man besöka? Var finns den bästa glassen?

Efter flera dagars snöstorm lyser nu solen. Kommer bli en fin dag - god morgon på er!

1 kommentar:

  1. Jag var till Rom för några år sedan. En helt underbar stad med massor av sevärdheter. Bästa är att metron är lika lätt som i Helsingfors (det finns bara en linje, dessutom heter hållplatserna samma sak som de sevärdheter som finns i närheten). Trastevere var mitt favoritområde. Väldigt mysigt och inte så turistigt :)

    Däremot lönar det sig att vara noggrann ifall man äter kring Fontana di Trevi och det området, det finns många restauranger som ser jättefina ut, men välj en där det färdigt sitter människor. De tomma restaurangerna är tomma för en orsak. (min vän beställde en pastasoppa och fick typ sju pastakuddar i vattenspad).

    SvaraRadera