11 november 2017

Fuerteventura - dag 2

Kom lite av mig i genomgången av resan till Fuerteventura på grund av lite ett och annat. Nu har jag i alla fall skrapat ihop
några bilder från dag två. Ni ser dem här nedan. Har såklart massa mobilbilder också men vi får se om det blir ett inlägg för sig.
Efter ett härligt morgonmål bestämde vi oss för att utforska Fuerteventuras mest berömda surf-strand - Playa de La Pared. Surfare från hela ön sökte sig hit och vi hade turen att bo bara några hundra meter bort. Lyx för den som älskar surfing samt standup paddling.

Promenix längs med strandpromenaden.

"Bella kan du ta en sån där spontan, oplanerad bild när jag går ner till stranden?", så lät det när denna bild blev tagen. Att vara kompis med en bloggare/flitig instagrammare är inte alltid helt lätt ;) Ni ser ju Manda och Jecka i bakgrunden, de orkade inte vänta så de traskade med bestämda steg neråt istället.

Havet är inte direkt bad-vänlig (mycket starka strömmar) så stranden klassas inte som en typisk turiststrand, vilket i och för sig var jätteskönt. Jag gillar inte att sola på en strand där man ligger som packade sillar. Vi prövade faktiskt på strandlivet följande dag men det räckte gott och väl för oss. Usch så trångt och sandigt det var!

Surfare i farten! Näst sista dagen deltog mitt resesällskap i en surfingkurs, men jag avstod dels på grund av det höga priset, men också för att jag har väldigt stor respekt för vatten och skulle ändå inte haft jätteroligt.

Snygga surfare överallt. Här är Bella i full fart med att dokumentera härligheterna haha!

Överlyckliga över att vara i värme och sol.

Hur härligt?!

Överlag är Fuerteventura inte den mest fotovänliga platsen på hela jorden (såklart det alltid finns något att fota men jag anser att Bali och Maldiverna är snäppet bättre), ändock var denna strand värd att föreviga på bild.

... ni ser ju, jättefint! Hade klätt mig i min nya rosa off-shoulder klänning från H&M (7€ på rean - kap!) och var redo för en snabbt photoshoot på stranden. Snälla Bella (vilket rim!) hjälpte mig med fotograferingen.

Den här bautingen kom och hälsade på oss, så gullig! Jag vet faktiskt inte om hunden tillhörde någon (troligtvis), men jag hoppas verkligen det. Många gatuhundar stötte vi tack och lov inte på, samma sak med katter, vilket värmer i en djurväns hjärta.

Lajvet!

Hotell-området -  mysigt och familjärt.

Resten av dagen hängde vi bara vid poolen. Jag läste boken "See Me" av Nicholas Sparks (tips!!) och däremellan tog jag mig ett dopp i poolen. Verkligen dagar utan några som helst måsten. Btw, tro inte att dessa tjejer var så lugna och beskedliga som de ser ut på bilden. Skenet bedrar, skenet bedrar... haha. 

Ni vet när man solbadat hela dagen, brännt sig en hel del, har risigt hår, svettkörtlarna har arbetat som aldrig förr och hela du är dränkt i fet sololja samt klor - då vill man bara hoppa in i en sval, härlig dusch, inte sant? På något konstigt sätt hade vi glömt nyckeln inomhus - vi var alltså utlåsta. Jag sa "jaja, sånt händer hela tiden, vi går till respan och frågar efter en ny en". Väl vid receptionen klargjorde en väldigt trumpen dam att vi var tvungna att återlämna nyckeln omedelbart eftersom "it's a very special key" och det skulle bli dyrt ifall vi slarvade bort den. Nåväl, när vi kom tillbaka och försökte vrida om nyckeln i låset gick det inte. Vi försökte och försökte men det lyckades inte. Nyckeln satt alltså kvar i dörren, på andra sidan låset. Vi var kallsvettiga och kissnödiga hela bunten men började då smått se det komiska i hela situationen. Så typiskt oss! Frågan var bara - vad skulle vi ta oss till nu då? Att gå tillbaka till receptionen var inget alternativ med tanke på den tjuriga damen. De andra började kolla runtomkring sig och fick syn på en stege - utanför hotellområdet. Jag tyckte såklart det var en urdålig idé och höll på att skämmas ihjäl när de med bestämda steg tog stegen under sina armar, smugglade med sig den genom grinden till hotellet och därefter traskade iväg till baksidan av bungalow:n. Eller ja, tills byggarbetarna såg oss och ropade med sina mörka, bestämda röster vad exakt vi höll på med. Tack och lov var det ok att vi tog stegen, men man kan ju alltid fundera vad som riktigt snurrade i huvudet på dem efteråt de hade fått sett oss ta (eller låna, rättare sagt) deras stege. Varför vi behövde en stege från första början? Jo, vi trodde att vi skulle slippa in genom balkongdörren eftersom den tidigare, samma dag, hade varit olåst, men det visade sig att städerskorna lagt dörren i lås. Bella vågade sedan inte krypa ner för stegen så hon blev alltså strandsatt på den kokheta balkongen. Just då fanns det inget annat att göra än att skratta. Vad höll vi på med? Till slut var vi tvungna att gå tillbaka till respan, med svansen mellan benen, och fråga efter hjälp. Sedan skickades en vaktmästare till rummet som kunde plocka isär låset. Först därefter slapp vi in och kunde duscha. #jobbigahotellgäster

Resten av kvällen spenderades vid hotellet eftersom vi ville vara ekonomiska och tillreda nudlar på hotellrummet. Gott var det inte men att spara pengar är alltid hemåt ;)  Före den glammiga middag gjorde vi ett försök till att se solen gå ner i havet, men som ni kan se var vi lite sent ute. 

Suddigt, suddigt. Borde ha använt 50 mm objektivet istället....

...och så en selfie på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar